3 december 2021
Er komt geen aanpassing van de compensatieregeling voor de gestegen energieprijzen die minder draagkrachtigen ontziet. Ook andere maatregelen die huurders ontzien missen steun van de Tweede Kamer. Zo komt er geen APK voor woningen en blijft de Rotterdamwet bestaan. Ook houdt voor nu het parlement het vergroten van het initiatiefrecht voor huurders tegen. Dat leert de uitslag van stemmingen in de Tweede Kamer.
Formatie vertraagt
Het Haagse getalm komt voort uit het gegeven dat politieke partijen nog steeds onderhandelen over een nieuwe regering. Ingrijpende voorstellen worden in de ijskast gezet of schuift de politiek voor zich uit. Huurders met energiearmoede staan door het getreuzel soms letterlijk in de kou. Immers wie de energie niet kan betalen, heeft geen andere keuze dan de kachel uit doen.
Pas compensatie aan
Reden voor de Woonbond om samen met FNV en Milieudefensie te pleiten voor een eerlijkere compensatie van de gestegen energieprijzen dan het voorstel van het kabinet. Hierbij rekende het Nibud concrete voorstellen door die juiste kwetsbare huishoudens ontzien. Deze voorstellen nam Tweede Kamerlid Sandra Beckerman (SP) op in haar motie. Uiteindelijk haalde deze oproep het dus niet.
Dwing isolatie af
Een ander voorstel dat strandde, is de oproep aan de regering om bewoners in staat te stellen verhuurders te dwingen woningen beter te isoleren. De Woonbond signaleert dat huurders in de particuliere sector vaak onnodig hoge energierekeningen hebben vanwege slechte isolatie zoals enkelglas. Dit moet anders. Daarom wil de Woonbond enkelglas kwalificeren als een officieel gebrek aan de woning.
1 december 2021
De Belastingdienst heeft zeker duizenden mensen in financiële onzekerheid gestort door hen op een zwarte lijst te plaatsen, ook als er geen enkel bewijs was dat zij fraudeerden of iets anders misdeden.
Toeslagen stopgezet
Bij 750 huishoudens die op de lijst kwamen, zette de Belastingdienst zonder aanwijsbare reden toeslagen stop. Duizenden anderen werden vrijwel direct zonder verklaring onder verscherpt toezicht geplaatst. Deze mensen kwamen daardoor langdurig in financiële onzekerheid terecht. Onduidelijk blijft of burgers die door plaatsing op deze zogenaamde 'FSV-lijst' in de problemen kwamen in aanmerking komen voor compensatie. De afdeling die de onderzochte gevallen op een zwarte lijst plaatste, is namelijk een andere afdeling dan die tot nu toe bij de toeslagenaffaire is betrokken, meldt het NRC. Op het Meldpunt Huurtoeslag van de Woonbond komen ook veel meldingen binnen van huurders bij wie de huurtoeslag om onduidelijke redenen zijn stopgezet.
Enorme zwarte lijst
Het Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) was bedoeld om vanaf een vroeg stadium signalen van fraude te verzamelen, maar groeide uit tot een register met de gegevens van naar schatting bijna 250.000 burgers. Een tip van een ex-partner of een telefoontje om navraag te doen over de eigen toeslagen kon al leiden tot plaatsing op de lijst. Met vergaande gevolgen. Bij sommigen werd op de dag dat ze werden geregistreerd, zonder onderzoek, de toeslag al stopgezet.
Veel informatie bijgehouden
Bovendien werd er ook veel bijgehouden. In honderden gevallen kwamen de onderzoekers gegevens tegen in het register over etniciteit en nationaliteit, medische gegevens, justitieel verleden en huurcontracten. Mensen wisten vaak niet dat ze op deze lijst stonden. Zij kwamen er ook niet van af. Slechts 21 van de ruim 9.000 onderzochte gevallen zijn van de lijst verwijderd. Uit verder onderzoek moet blijken wat de gevolgen waren voor de honderdduizenden mensen die via andere afdelingen op de lijst kwamen.
Doe een melding
Is je huurtoeslag ook om onduidelijke of onterechte reden stopgezet of moet je huurtoeslag terugbetalen? Meld het op ons Meldpunt Huurtoeslag.
Het kabinet wil de regels voor ‘verworven recht’ versoepelen. Huurders die ooit huurtoeslag kregen, maar dat later kwijtraakten kunnen straks opnieuw toeslag krijgen als hun inkomen daalt.
Strenge regels verworven recht
Dankzij ‘verworven recht’ is het mogelijk om toch huurtoeslag te krijgen als je sociale woning te duur is geworden voor huurtoeslag. Maar de regels voor ‘verworven recht’ zijn streng. Alleen als je huurtoeslag krijgt op het moment dat je huurprijs door een huurverhoging boven de grens raakt heb je ‘verworven recht’. In die situatie wordt de toeslag die je al krijgt gewoon voortgezet. Raak je daarna door een inkomensstijging de huurtoeslag tijdelijk kwijt? Bij een inkomensdaling behoud je het verworven recht en kun je opnieuw huurtoeslag krijgen. Maar had je op het moment dat de huurprijs boven de toeslaggrens steeg net geen huurtoeslag? Dan heb je pech. Er is dan geen sprake van verworven recht. Bij een inkomensdaling kun je geen huurtoeslag meer krijgen.
Wijziging verworven recht
In het Belastingplan voor 2022 stelt het kabinet voor om het strenge meetmoment voor verworven recht te schrappen. Het verworven recht geldt dan ook als je niet precies op het moment dat de huurprijs boven de toeslaggrens steeg huurtoeslag kreeg. Maar je moet nog wel steeds ooit huurtoeslag voor de woning hebben gehad. Door deze wijziging krijgt elke huurder die ooit huurtoeslag had voor de huidige woning dus de mogelijkheid om opnieuw toeslag aan te vragen als inkomen en vermogen daar weer laag genoeg voor zijn. Ook als de huurprijs inmiddels boven de huurtoeslaggrens ligt.
Stap in goede richting, maar nog huurders buiten de boot
De Woonbond vindt de versoepeling een stap in de goede richting. Maar wijst erop dat er ook huurders zijn die een hoge huurprijs betalen en een laag inkomen hebben zónder dat zij ooit huurtoeslag kregen. Vroeger was huurtoeslag niet nodig, maar nu -na ingang AOW of overlijden partner- is het inkomen sterk gedaald. Of ze kwamen niet in aanmerking omdat de huurprijs vanaf het begin van de huurperiode boven de huurtoeslaggrens lag. Met de nieuwe regels valt deze groep nog steeds buiten de boot. De Woonbond pleit ervoor alle huurders die op grond van inkomen en vermogen in aanmerking komen voor huurtoeslag daar daadwerkelijk recht op te geven. Niet alleen huurders die ooit huurtoeslag hadden, ook huurders die vroeger geen toeslag kregen maar nu een laag inkomen hebben. De huurtoeslag is bedoeld om huurders te helpen die een relatief laag inkomen en hoge huur hebben. Maak dat ook het uitgangspunt in het recht op huurtoeslag.
Versoepelen strenge regels verblijfvergunning
In het Belastingplan 2022 staat nog een tweede voorstel voor versoepeling van regels. Het kabinet wil ook het zeer strenge beleid voor huurtoeslag in een situatie zonder verblijfsvergunning iets versoepelen. Als een minderjarig kind geen verblijfstatus heeft moet dat er straks niet langer toe leiden dat de ouders van dit kind automatisch hun recht op huurtoeslag verliezen.
Regels voor huishoudens zonder verblijfstatus blijven streng
De Woonbond signaleert dat de toeslagregels bij een situatie zonder verblijfsvergunning ook na deze versoepeling zeer streng blijven én dat dit huurders in problemen brengt. Bij het Meldpunt Huurtoeslag kwamen er diverse meldingen over binnen: als je partner zijn of haar verblijfstatus door verliest stopt de huurtoeslag voor het hele huishouden. Dus ook voor de Nederlandse partner. Dit is bewust beleid, omdat de overheid wil ‘voorkomen dat personen zonder verblijfstatus voordeel hebben van de huurtoeslag van de persoon bij wie zij inwonen.’ Dat valt te lezen op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Op 14 december stemt de Tweede Kamer over het Belastingplan 2022.
De Woonbond wil dat enkelglas of een erg onzuinig energielabel gezien gaat worden als een gebrek aan de woning. Juridisch gezien gaat het dan om een onderhoudsgebrek dat door de verhuurder verholpen moet worden.
Getty images
Die oproep deed de Woonbond onlangs bij BNNVARA KASSA
Nog steeds hebben veel huurwoningen enkelglas. Als verhuurders dit niet willen aanpakken, kunnen huurders afdwingen dat er dubbelglas komt. Maar als een verhuurder niet thuis geeft is voor dat afdwingen wel een gang naar de rechter nodig. Door enkelglas te gaan behandelen als een 'gebrek aan de woning' kunnen huurders in de gereguleerde sector via een onderhoudsprocedure bij de Huurcommissie zorgen dat de verhuurder in beweging komt. Dat is veel laagdrempeliger dan een gang naar de rechter, waardoor meer huurders deze stap zullen nemen.
Enkelglas niet meer van deze tijd
Bovendien wordt het vervangen van enkelglas door dubbelglas nu nog gezien als een renovatie, waar een huurverhoging voor gevraagd kan worden. Door het te gaan behandelen als een gebrek, is dat niet meer zo. Daar gaat een duidelijk signaal van uit. Enkelglas is niet meer van deze tijd.
Weigeraar huurverhoging wint rechtszaak
Een rechter stelde begin deze maand een huurder in het gelijk die in 2020 de huurverhoging weigerde door deze simpelweg niet te betalen. Zijn verhuurder bestookte hem met een incassobureau en uiteindelijk een dagvaarding wegens ‘betalingsachterstand’, maar kreeg geen gelijk.
IStock
Toeslagenaffaire: ook bij huurtoeslag veel mis
Geld moeten ‘terugbetalen’ dat je nooit ontvangen hebt. Ten onrechte worden beschuldigd van fraude. De meldingen bij het Meldpunt Huurtoeslag maken duidelijk dat er ook bij de huurtoeslag veel mis ging.
Getty Images
aan om huishoudens tegemoet te komen nu de energieprijzen geëxplodeerd zijn. Alle huishoudens krijgen in 2022 ongeveer 400 euro, als de Tweede Kamer instemt met de maatregel. Ook mensen die de energierekening makkelijk kunnen betalen krijgen dit bedrag. Terwijl het bedrag voor mensen die in energiearmoede leven of de energierekening maar net kunnen betalen, niet genoeg is.
Verhogen huurtoeslag
Vooral huurders leven in energiearmoede: inmiddels bijna een half miljoen. De Woonbond verwacht dat dat aantal komende winter flink gaat oplopen als er geen gerichte maatregelen worden genomen. FNV, Milieudefensie en de Woonbond stellen daarom voor om ongeveer de helft van het bedrag dat het kabinet heeft uitgetrokken voor compensatie (2,7 miljard euro), gericht in te zetten via een verhoging van de huurtoeslag. Huurtoeslag komt altijd terecht bij huurders met een laag inkomen en zorgt zo voor een veel gerichtere aanpak van energiearmoede.
Meer geld voor isolatie
Daarnaast moeten mensen met hoge stookkosten door een slecht geïsoleerd huis structureel geholpen worden. Er is nu maar 150 miljoen euro beschikbaar voor isolerende maatregelen. Dat is veel te weinig. Daarom stellen de Woonbond, Milieudefensie en de FNV voor om via een warmtefonds 3 miljard euro te investeren in de aanpak van de woningen met de slechtste labels (E, F en G). Bij het opknappen van huurwoningen via het warmtefonds wordt de huur niet verhoogd. Zo zorgen we voor een sociale energietransitie en klimaatrechtvaardigheid.
Energiealarm
Deze week opende de Woonbond het Meldpunt Energiealarm. Op het Meldpunt Energiealarm kan je een melding doen als je problemen hebt om je huis warm te krijgen. Je kunt daarbij ook aangeven welke maatregelen je zelf al genomen hebt. Met het Meldpunt Energiealarm wil de Woonbond aantonen welke problemen er spelen bij huurders in slecht geïsoleerde huizen.
Bron: Woonbond
Meldpunt Energiealarm geopend
Veel huurders komen in grote problemen door de grote stijging van de energieprijzen. Ruim een half miljoen Nederlanders leeft al in energiearmoede. 87% van hen is huurder. Het aantal bewoners, vaak huurders, dat in energiearmoede leeft, gaat de komende maanden toenemen door de hoge prijs van gas, warmte en stroom. Daarom opent de Woonbond vandaag het Meldpunt Energiealarm. Ook start de Woonbond de campagne Haal energie uit je rekening.
Op het Meldpunt Energiealarm kan je een melding doen als je problemen hebt om je huis warm te krijgen. Je kunt daarbij ook aangeven welke maatregelen je zelf al genomen hebt. Met het meldpunt Energiealarm wil de Woonbond aantonen welke problemen er spelen bij huurders in slecht geïsoleerde huizen.
Alarmerende signalen van huurders
De Woonbond ontving eerder al signalen van huurders die in de kou zitten of veel te veel kwijt zijn aan stookkosten. Zoals mensen die bubbeltjesplastic tegen de ramen plakken en met truien en mutsen aan de winter doorkomen in hun slecht geïsoleerde en vaak tochtige woning.
Alleen isolatie helpt echt
In slecht geïsoleerde woningen helpen kleine maatregelen, zoals radiatorfolie, tochtstrips en brievenbusborstels, nauwelijks. Om de energierekening te verlagen moeten deze woningen geïsoleerd worden, maar dat kunnen huurders niet zelf doen. Daarin zijn zij afhankelijk van hun verhuurder.
Campagne 'Haal energie uit je rekening'
Zolang de verhuurder niets of niet voldoende doet, moeten huurders roeien met de riemen die ze hebben. Vandaag start de Woonbond daarom ook de campagne Haal energie uit je rekening. We helpen huurders de energierekening te verlagen of binnen de perken te houden.
Elke besparing loont
Elke besparing loont nu de energieprijzen zo hoog zijn. Korter douchen en de verwarming op tijd laag zetten, bijvoorbeeld een uur voor het slapen gaan, heeft echt effect op de energierekening. De Woonbond geeft adviezen die nuttig zijn voor huurders.
Bespaaradviezen voor huurders
“Wij zien dat de meeste bespaaradviezen zich richten op kopers,” zegt Bastiaan van Perlo, beleidsmedewerker energie bij de Woonbond. “Huurders hebben niet dezelfde mogelijkheden als kopers. En een grote groep huurders kan helemaal niet investeren, zelfs niet in kleine maatregelen. Als je aan het eind van de maand geen geld overhoudt, dan kan je zelfs geen radiatorfolie of waterbesparende douchekop kopen.”
Bron: Woonbond
Vraag nog dít jaar huurverlaging aan
Sociale huurders met een laag inkomen en hoge huur die een woning huren van een woningcorporatie hebben dit jaar recht op eenmalige huurverlaging. De regeling geldt alleen dit jaar. Huurverlaging aanvragen kan dus tot uiterlijk 31 december 2021.
Had je in 2019 een laag inkomen en (in 2021) een hoge huur? Dan heeft je woningcorporatie uit zichzelf al huurverlaging voorgesteld.
Check op inkomens 2019
Woningcorporaties hebben begin dit jaar bij de Belastingdienst gecheckt welke huurders een laag inkomen hadden. Daarmee kwamen ze aan de weet aan wie ze huurverlaging moesten voorstellen. Op het moment van die check kende de Belastingdienst alleen inkomens uit 2019. Inkomens uit 2020 stonden nog niet vast.
Pas sinds 2020 laag inkomen? Kom in actie!
Is je inkomen pas sinds 2020 of 2021 laag? En heb je nu (in 2021) een hoge huur? Dan weet je woningcorporatie niet dat jij recht hebt op huurverlaging. Je moet dan zelf in actie komen als je huurverlaging wilt.
Wanneer recht op huurverlaging?
Bij welk inkomen en welke huurprijs heb je precies recht op de eenmalige huurverlaging? Daarover lees je alles in dit artikel. Je leest daar ook hoe je de huurverlaging kunt aanvragen. En vindt een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.
Regeling geldt alleen dit jaar
De regeling geldt alleen dit kalenderjaar. Als je er gebruik van wilt maken moet je dus uiterlijk 31 december 2021 een aanvraag doen.
Bron: Woonbond
Huurder armer dan woningbezitter
Als je huurt heb je vaak minder geld op je spaarrekening dan een woningbezitter. Daarnaast hebben huurders vergeleken met woningeigenaren gemiddeld minder geld te besteden en lopen zij een groter risico om in de problemen te komen door schulden. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS.
Volgens het CBS hebben woningbezitters gemiddeld 14 keer meer vermogen dan huurders. Hierbij lieten de onderzoekers de waarde van de eigen woning en een eventuele hypotheekschuld buiten beschouwing. Huishoudens met een eigen woning hadden in 2020 een doorsnee vermogen exclusief eigen woning van 36,3 duizend euro. Het gemiddelde vermogen van huurders bleef sinds 2013 gelijk met 2.600 euro. Het gemiddelde vermogen van woningeigenaren nam vanaf 2013 met ruim 10.000 euro toe, aldus het CBS.
Ongelijkheid aangetoond
‘De cijfers bevestigen de ongelijkheid tussen kopers en verhuurders, daarvan weten we al dat deze langer bestaat’, aldus woordvoerder Marcel Trip van de Woonbond tegen radiozender BNR: ‘Het gedeelte van het inkomen dat opgaat aan de woonlasten is groter bij huurders dan bij kopers. Huurders kunnen hierdoor niet of minder sparen.’
Jongeren en minima lopen risico
Onder huurders bestaan volgens de Woonbond en het Nibud twee risicogroepen. Als eerste noemt Trip de huurders met een klein inkomen die in een sociale huurwoning wonen en hun huur zagen stijgen. ‘Zij houden eenvoudigweg minder geld over en kunnen dus minder opzij leggen voor later.’ Daarnaast is er volgens hem een groeiende groep jonge mensen die huurt, maar niet naar een koopwoning kan omdat beleggers deze voor hun neus wegkapen. ‘Zij zijn noodgedwongen aangewezen op het door een belegger opgekochte pand met een hoge huur dat zij zelf niet konden kopen.’ Eenmaal gebonden aan een hoge huur, kunnen zij geen vermogen opbouwen om later alsnog een woning te kopen.
Geen buffer voor nood
Samen met Aedes en het Nibud onderzocht de Woonbond in maart 2021 de koopkracht van huurders. Daaruit bleek dat vooral huurders met een minimumloon of met een bijstandsuitkering groot financieel risico lopen. Woonbonddirecteur Zeno Winkels stelde toen: ‘Dat is zeer zorgelijk, want een kleine onverwachte gebeurtenis kan zorgen voor grote financiële problemen voor deze groep huurders’. Hij riep in maart het kabinet op om actie te ondernemen. Wetenschappelijk medewerker Jasja Bos van het Nibud is het met Winkels eens: ‘Bij onverwachte uitgaven, bijvoorbeeld omdat er ter vervanging een nieuwe koelkast moet worden gekocht, zijn het huurders die eerder noodgedwongen geld lenen. Hierdoor hebben zij grotere kans om in de schulden te raken.’
Verbeter het inkomen
De oplossing schuilt volgens het Nibud vooral in het verbeteren van het inkomen van de minima. Denk daarbij aan mensen die moeten rondkomen van een bijstandsuitkering of het minimumloon. ‘Verstevig het inkomen van deze groep door bijstand en minimumloon te verhogen. Dan komen zij niet in gevaar door hogere huren of stijgende energieprijzen’, aldus Bos. Verbetering van het inkomen biedt volgens hem uiteindelijk een betere oplossing dan huurverlaging: ‘Het gaat er om dat mensen met weinig inkomen minder kwetsbaar worden.’
Bron:Woonbond
Korting huurdersheffing verdampt, druk op afschaffen blijft
Door de hogere WOZ-waarde dreigt de beloofde korting op de verhuurderheffing alweer te verdampen. RTL nieuws had er eerder uitgebreid aandacht voor. De politieke druk op het afschaffen van de heffing die de sociale huursector miljarden kost, blijft dan ook hoog. Het is maar de vraag of de begroting een meerderheid haalt in de Eerste Kamer.
De beloofde korting stelt in ieder geval weinig voor. De heffing is namelijk gekoppeld aan de WOZ-waarde van sociale huurwoningen. Een stijgende WOZ-waarde betekent dus een hogere opbrengst. Zo werd er het afgelopen jaar ook 400 miljoen euro meer opgehaald dan was begroot. De korting van 500 miljoen die was beloofd, dreigt dus zo te verdampen. Deze korting kwam tot stand nadat er twee dagen over het afschaffen van de heffing werd gedebatteerd. Een meerderheid is hier voor, toch kwam het niet verder dan een korting die nu ook nog eens als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Schande
De korting was toegezegd bij de Algemene Politieke Beschouwingen. Marcel Trip van de Woonbond vindt dat de heffing van tafel moet en noemt het bij RTL Nieuws een schande dat zelfs de beloofde korting niets voorstelt. "Als er na zoveel politieke en maatschappelijke druk een verlaging komt, en die verlaging is er dan in de praktijk ook nog nauwelijks. Dan laat je zien dat je huurwoningzoekenden niet serieus neemt en in de steek laat."
Schaf de heffing af
De woonbegroting moet nog wel aangenomen worden door de Tweede en Eerste Kamer. Verschillende partijen willen af van de heffing en laten doorschemeren dat de meerderheid voor de begroting in de Eerste Kamer niet gehaald gaat worden als de heffing niet alsnog wordt afgeschaft. De woonbegroting wordt half november in de Tweede Kamer besproken. Dan is er dus nog een goede kans om de heffing af te schaffen.
Bron: Woonbond
Invloed woningwaarde op huurprijs wordt iets minder
De invloed van de hoge huizenprijzen op de huurprijs wordt per 1 januari iets minder. Deze WOZ-waarde blijft wel meetellen in het puntenstelsel, maar met een maximum van 33%. De Woonbond vindt het hoog tijd dat de invloed van de WOZ-waarde op het puntenstelsel wordt beperkt, maar had graag verdergaande maatregelen zonder uitzonderingen gezien.
Minister Ollongren heeft een voorstel klaarliggen om de maximale invloed van de WOZ op het puntenaantal van een woning te beperken tot 33%. Gemiddeld gezien is die invloed 25%, maar in sommige overspannen woningmarkten is dit veel hoger. Amsterdam spant de kroon met 40%. Veel meer sociale huurwoningen dan voorheen kunnen nu worden geliberaliseerd, omdat ze door de hoge WOZ-waarde meer punten krijgen. De minister steekt daar nu een stokje voor. Ongeveer 15.000 huizen die eerder genoeg punten hadden voor liberalisatie, zullen bij nieuwe verhuring als sociale huurwoningen moeten worden verhuurd.
Ingrijpen gaat niet ver genoeg
De Woonbond is blij dat de minister ingrijpt, maar vindt de maatregelen niet ver genoeg gaan. Het maximum van 33% is volgens de Woonbond veel te hoog. In het Plan voor de Volkshuisvesting pleit de Woonbond voor een maximaal aandeel van 20% WOZ-waarde in de huurprijs. Op die manier beschermt het puntenstelsel de huurder beter tegen woekerhuren. In de Tweede Kamer werd dit idee deze week ook voorgesteld door de SP en de PvdA, maar het voorstel werd verworpen.
Puntenstelsel te ingewikkeld
De Woonbond vindt het ook gek dat de grens van 33% alleen geldt als de woning daardoor geliberaliseerd kan worden. Dit maakt het puntenstelsel te ingewikkeld. Huurders kunnen op deze manier steeds lastiger zelf berekenen hoeveel punten hun woning heeft en wat hun maximale huur is, omdat er steeds meer uitzonderingssituaties in het stelsel zitten. De Tweede Kamer stemde tegen een voorstel om de grens voor alle sociale huurwoningen te laten gelden, maar gaf de minister wel de opdracht om met huurdersorganisaties in gesprek te gaan over de problemen met het ingewikkelde systeem.
Voorstel al twee jaar op de plank
Het voorstel om de invloed van de WOZ-waarde in het puntenstelsel te beperken ligt al bijna twee jaar op de plank. Dit duurt zo lang omdat organisaties van commerciële verhuurders met hulp van de VVD steeds proberen om invoering van het plan uit te stellen. Een laatste poging van de VVD was om een extra onderzoek van de Raad Van State te vragen, dat een extra vertraging van zeker een half jaar zou hebben betekend. Dit voorstel had zo weinig steun dat het niet eens in stemming is gebracht.
Dreiging met miljardenclaim
De VVD beweerde dat dit onderzoek nodig was omdat een groep commerciële verhuurders, verenigt in de stichting “Fair huur voor verhuur”, dreigt met een miljardenclaim als het puntenstelsel wordt verbeterd. Deze stichting probeerde vanaf 2008 om het hele puntenstelsel via de Europese rechter te verbieden, omdat het hun recht op het maken van winst zou beperken. Alle rechtszaken die de stichting hierover voerde heeft ze verloren.
Bron: Woonbond
Woonbond: bevries de huren van onzuinige woningen
De Woonbond roept de Tweede Kamer op om de huren van de onzuinigste woningen te bevriezen en de huurtoeslag te verhogen. Door de stijgende energieprijzen is het nodig om mensen met een laag inkomen en hoge stookkosten te helpen.
Nu al leven 550.000 mensen in energiearmoede, becijferde TNO vorige maand. Dat zijn mensen die te veel kwijt zijn aan het verwarmen van hun woning. Of die om die reden de kachel maar uitlaten en in de kou zitten. Maar liefst 87% van deze mensen woont in een huurhuis.
Huurders afhankelijk van verhuurder
Huurders kunnen niet bepalen wanneer hun woning wordt geïsoleerd. Dat bepaalt de verhuurder. Particuliere verhuurders verhuren nog veel slecht geïsoleerde woningen. En ze zijn vaak moeilijk in beweging te brengen om de woning te verduurzamen. Van deze woningen heeft volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland nog 21% (zo’n 175.000 woningen) nog een F- of G-label.
Bevries de huren
De Woonbond vraagt de Tweede Kamer om de huurprijzen van alle huurwoningen met een F- of G-label te bevriezen zolang ze niet worden geïsoleerd. Dat zorgt ervoor dat de woonlasten van de huurder niet via huur én de energierekening tegelijk blijven stijgen. Ook is het een prikkel om te zorgen dat verhuurders huurwoningen gaan verduurzamen en de slechtst geïsoleerde woningen als eerste aan te pakken. 'Bevries de huren, en niet de huurders' zegt Woonbonddirecteur Zeno Winkels in het NOS journaal.
Verhoog de huurtoeslag
Het zijn vooral huurders met een laag inkomen die in de knel zitten door hoge energielasten. De Woonbond vraag daarom ook aan de Kamer om de huurtoeslag te verhogen. Deze toeslag komt vooral terecht bij huurders met een laag inkomen. Daarmee is dit een effectieve maatregel om huurders die worstelen met hoge woonlasten te helpen.
Bron: Woonbond
Gaan ze slopen of renoveren? Ken je rechten
Gaan ze je huis slopen, renoveren of verduurzamen? Weet wat je rechten en mogelijkheden zijn en trek samen met je buren op in een bewonerscommissie. De Woonbond lanceert een nieuw webdossier over Sloop en renovatie.
Verduurzamingsopgave
De Woonbond merkt dat steeds meer huurders te maken krijgen met ingrijpende plannen voor hun woning of buurt. Voor een deel komt dat door de energietransitie en de opdracht die woningcorporaties hebben om hun bezit te verduurzamen.
Recht op zeggenschap
Maar opvallend genoeg hebben veel van deze huurders vaak geen zeggenschap gekregen in de plannen voor hun woning en woonomgeving. Terwijl ze daar wel recht op hebben. Het gebrek aan zeggenschap is vaak een bron van veel problemen bij vernieuwingsprojecten.
Recht op overleg
Huurders hebben verschillende rechten bij renovatie (waaronder ook verduurzaming valt) en sloop. Om daar optimaal gebruik van te maken, is het wel zaak dat ze zich verenigen in een bewonerscommissie. Huurders staan dan veel sterker in onderhandelingen over sloop of renovatie omdat ze als bewonerscommissie rechten hebben op grond van de Overlegwet.
Bewonerscommissies
Hoe richt je een bewonerscommissie op? Wat zijn de rechten, plichten en taken van bewonerscommissies en hoe kun je ervoor zorgen dat een bewonerscommissie goed functioneert?
Wat mag je van een goede verhuurder verwachten bij sloop?
Wat is het verschil tussen groot-onderhoud en renovatie? Wat kun je doen als je verhuurder de huur opzegt omdat hij wil slopen? Wat mag je van een goede verhuurder verwachten bij sloop? Wat is een Sociaal statuut? En waar kan je ondersteuning vinden?
Bron: Woonbond
Woonbond helpt huurders met huurcontract-check
Huurders in de commerciële sector lopen vaak tegen onterechte kosten en vreemde voorwaarden aan bij het tekenen van een huurcontract. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Woonbond. De Woonbond helpt huurders daarom met een huurcontract-check.
De online huurcontract-check gaat in zes stappen langs de meest voorkomende problemen bij huurcontracten. Levert de check een vraagteken over het contract op? Dan kijken de juristen van de Woonbond naar je contract.
Onterechte kosten
Maar liefst 58% van de huurders geeft aan tegen onterechte kosten aan te lopen. Dat gaat het vaakst om contract- of administratiekosten (52,5%), op de voet gevolgd door sleutelgeld (20,9%) en verhuurkosten (19,3%). Huisbazen proberen zo huurders met extra kosten op te zadelen, terwijl dat helemaal niet mag. Huurders kunnen die kosten vaak dan ook achteraf nog terugvorderen.
Vreemde voorwaarden
Daarnaast lopen veel huurders tegen voorwaarden aan die helemaal niet door de verhuurder gesteld mogen worden. Maar liefst 80% van de huurders meldde dit. Denk daarbij aan een verbod op huisdieren, een samenwoonverbod, een boorverbod of een streng voorschrift over de kleuren waarin een woning geschilderd mag worden. Ook een verbod om naar de onafhankelijke geschilbeslechter bij huurgeschillen (de huurcommissie) te stappen staat vaak opgenomen in een huurcontract.
De Woonbond wijst huurders erop dat de Nederlandse wet vrijwel altijd boven het huurcontract staat. Je hoeft je dus niet aan alle vreemde bepalingen te houden, die misschien in je contract staan. Ook is het vaak mogelijk onterechte kosten terug te vorderen. Huurders met vragen over hun huurcontract, of woningzoekers die binnenkort een contract tekenen kunnen terecht bij de huurcontract-check van de Woonbond.
Bron: Woonbond
Kassa: Huurtoeslagaffaire neemt toe
In het programma Kassa is er vandaag uitgebreid aandacht voor misstanden rond de huurtoeslag. Net als bij de kinderopvangtoeslag, lijken ook bij de huurtoeslag mensen tegen problemen aan te lopen.
Honderden meldingen
In de eerste twee maanden van het meldpunt ontvingen we 320 meldingen. De helft daarvan had geen duidelijke rechtsgeldige reden bij het terug moeten betalen of stopzetten van de toeslag.
OGS
Tientallen keren is er bij deze zaken de code OGS (opzet of grove schuld) gebruikt. De code die bij de Kinderopvangtoeslagenaffaire ook is gebruikt wanneer mensen ten onrechte als fraudeur werden aangemerkt.
Overlap met kinderopvangtoeslag
Uit de meldingen blijkt dat er vaak een overlap is met de Kinderopvangtoeslagaffaire. Mensen raakten hier eerst in de problemen, waarna ze ook het recht op andere toeslagen verloren of hier bedragen zijn teruggevorderd.
Doe een melding
Maar bij tientallen gevallen is het niet duidelijk of er ook problemen spelen met de kinderopvangtoeslag, of alleen met de huurtoeslag. Kassa heeft wel signalen ontvangen dat er ook ten onrechte huurtoeslag is stopgezet en/of teruggevorderd, zonder dat er eerst een probleem was bij de Kinderopvangtoeslag. Dit suggereert dat de problemen rond de toeslagenaffaire nog groter zijn dan al werd gedacht. De Woonbond roept huurders die dit hebben meegemaakt op een melding te doen op het Meldpunt huurtoeslag.
Compenseer slachtoffers
De Woonbond vindt dat de overheid moet onderzoeken bij welke toeslagontvangers het mis is gegaan, en snel moet komen met een ruimhartige compensatie.
Bron: Woonbond
Verhuurderheffing moet van tafel
Het in stand houden van de verhuurderheffing is het ontkennen van de wooncrisis. Dat stelt de Woonbond in een reactie op de deal bij de Algemene Politieke Beschouwingen waarin de verhuurderheffing slechts met 500 miljoen wordt gekort in plaats van afgeschaft.
Stijgende huren, langere wachtlijsten
De urgentie om te zorgen voor betaalbare huren, goede woningen en het aanpakken van het tekort aan betaalbare huurwoningen is er duidelijk niet. De verhuurderheffing heeft huurders sinds de invoering al meer dan 11 miljard euro gekost. Zonder die heffing waren de huren minder hard gestegen én hadden corporaties meer kunnen bouwen. Woonbonddirecteur Zeno Winkels: ‘De jaren na de invoering van de heffing stegen de huren jaarlijks met zo’n vijf procent terwijl de nieuwbouw door corporaties halveerde. Het is onbegrijpelijk dat de demissionaire coalitie nog een jaar door wil op deze doodlopende weg. Met desastreuze gevolgen voor huurders en woningzoekenden. Het is belachelijk dat terwijl bijna alle partijen van de heffing af willen, huurders opnieuw de rekening krijgen gepresenteerd.’
Bron: Woonbond
Veel sociale huurwoningen in slechte staat
Zeker 80.000 sociale huurwoningen hebben flinke gebreken. De onderhoudsconditie is matig tot zeer slecht. Dat meldde RTL Nieuws op basis van cijfers van de Autoriteit woningcorporaties (Aw).
. In 2020 hadden woningcorporaties 2.293.000 woningen in bezit, waarvan er 2.155.000 verhuurd werden in de sociale sector.
Bij enkele corporaties veel mis
Bijna de helft van alle woningen van corporatie Woonstad Rotterdam valt in de categorie matig tot zeer slecht (4-6). Ook bij Woningbedrijf Velsen en ProWonen valt een aanzienlijk deel van het bezit (44 procent) in die categorieën.
In particuliere sector nog erger
RTL Nieuws keek naar cijfers van de Autoriteit woningcorporaties. Die gaan over corporatiewoningen, en vertellen dus niets over het onderhoud van particulier verhuurde woningen. De Woonbond wijst erop dat het in die sector helaas nog veel slechter gesteld is met het onderhoud. Beleggers en particuliere eigenaren hebben samen ruim 1,1 miljoen huurwoningen in bezit. Een deel daarvan (380.000 woningen) is sociale huurwoning.
Naar Huurcommissie bij slecht onderhoud
Wie een sociale huurwoning huurt kan naar de Huurcommissie als de verhuurder weigert om gebreken te verhelpen. Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie huurverlaging uitspreken. Die huurverlaging geldt zolang de gebreken niet zijn verholpen. Een goede stok achter de deur voor verhuurders om noodzakelijk onderhoud eindelijk uit te voeren.
Slecht onderhoud meer dan 6 keer zo vaak bij particulier
Tussen 2018 en 2020 eiste de Huurcommissie 1359 keer huurverlaging vanwege gebreken. Dit ging 656 keer over een sociale huurwoning van een woningcorporatie en 703 keer over een sociale huurwoning van een particulier of belegger. Corporaties hebben bijna zes keer zo veel sociale huurwoningen als particulieren en beleggers. Gebreken die zo ernstig zijn dat er huurverlaging volgt komen dus naar verhouding véél vaker bij particulieren en beleggers voor. Ruim zes keer zo vaak.
Wat kun je doen bij slecht onderhoud?
Of je sociale huurwoning nu van een woningcorporatie, particulier of belegger is, je verhuurder is verplicht je woning goed te onderhouden. Meld je onderhoudsklacht(en) eerst schriftelijk bij je verhuurder. Weigert je verhuurder om de klacht(en) te verhelpen? Schakel de Huurcommissie in. Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie de huur verlagen. Lees meer in onze vraagbaak.
Bron: Woonbond
Half miljoen Nederlanders in energiearmoede
Ruim een half miljoen Nederlanders leeft in energiearmoede. De stookkosten zijn gezien hun inkomen te hoog. Het zijn vooral huurders die kampen met energiearmoede. Dat blijkt uit een TNO-onderzoek dat vandaag werd gepubliceerd.
Opvallende resultaten
Uit de TNO-cijfers blijkt dat 75% van de energiearmoede zit bij huurders in een woning van een corporatie, 12% heeft een particuliere huurwoning, 13% heeft een koopwoning. Energiearmoede is niet gelijk verspreid over Nederland. Vooral in het noorden en (zuid-)oosten leven veel mensen in energiearmoede. En dan vooral in wijken waar rijtjeswoningen uit de jaren vijftig tot zeventig staan. Zeker als daar een alleenstaande met kinderen woont, is de kans op energiearmoede heel groot.
Isoleer onzuinige woningen eerst
Huurders betalen steeds hogere energieprijzen, maar kunnen niet zelf hun huis verduurzamen waardoor ze minder hoeven te stoken. Daarom wil de Woonbond dat de minst geïsoleerde woningen als eerste worden aangepakt. Om verhuurders in beweging te krijgen wil de Woonbond een huurbevriezing voor de onzuinigste woningen, te beginnen bij de woningen met energielabel F en G.
Verhuurderheffing afschaffen
Daarnaast wil de Woonbond dat de verhuurderheffing wordt afgeschaft. Als verhuurders de heffing niet meer hoeven te betalen hebben ze meer geld om woningen te verduurzamen.
Verbetering initiatiefrecht
De Woonbond wil ook dat het initiatiefrecht wordt verbeterd. Huurders kunnen nu verduurzaming afdwingen, maar daarbij worden nog ouderwetse standaarden gehanteerd. Zo kan een huurder een nieuwe ketel eisen met een rendement op het niveau van ketels uit de jaren ’80 in plaats van een hoogrendementsketel of hybride cv-ketel. En zonnepanelen en zonnecollectoren zijn uitgesloten in de regeling.
Vergoeding hoge gasprijs
Ook vindt de Woonbond dat de politiek moet zorgen voor een vergoeding van de stijgende gasprijs voor de laagste inkomens. Dat kan door aanpassingen in de inkomstenbelastingen (verhogen van de algemene heffingskorting) of de energiebelasting (verhogen teruggaaf energiebelasting).
Bron: Woonbond
Plannen Prinsjesdag doen niets tegen wooncrisis
Vandaag is de de miljoenennota gepubliceerd. Daarin staan ook de plannen van het demissionaire Kabinet op het gebied van huren en wonen.
Meerderheid voor noodzakelijke maatregelen
De Woonbond wijst erop dat er een meerderheid in de Tweede Kamer voor het afschaffen van de verhuurderheffing is. Winkels: ’Ze kunnen niet blijven wachten terwijl de problemen van huurders en woningzoekers zich opstapelen. Zet nu een streep door die heffing. En investeer juist extra in betaalbaar wonen.’
Te dure vrije sector en wildgroei tijdelijke contracten
Daarnaast is er ook een meerderheid voor het aan banden leggen van de huurprijzen in de vrije sector. Winkels: ‘De Kamer moet het initiatief naar zich toetrekken. De wooncrisis heeft nu écht ingrijpen nodig.’ Ook de tijdelijke huurcontracten moeten wat de Woonbond betreft worden afgeschaft. Winkels: ‘Een groep jonge huurders hopt nu van tijdelijke oplossing tot tijdelijke oplossing. Ze komen niet aan het opbouwen van een bestaan toe.’
Bron: Woonbond
Laagste huurstijging sinds 1960
Huurverhogingen waren sinds 1960 nog nooit zo laag, meldde het CBS vorige week. De huur ging met gemiddeld 0,8 procent omhoog. De huren van sociale huurwoningen stegen met 0,3 procent. Huren in de vrije sector met 2,2 procent.
Dat de gemiddelde huurstijging dit jaar zo laag was komt door het volgende:
- Veel huurders van een vrijesectorwoning (ongeveer een half miljoen huurders) kregen een lagere huurverhoging dan in voorgaande jaren. Want voor het eerst gold er een wettelijk maximum voor de jaarlijkse huurverhoging in de vrije sector.
- Huurders van een sociale huurwoning (ongeveer 2,5 miljoen huurders) kregen huurbevriezing. De jaarlijkse huurverhoging ging voor deze groep dus niet door.
- Huurders met een laag inkomen die in een veel te dure sociale huurwoning van een woningcorporatie wonen kregen huurverlaging.
- Nieuwe huurders gingen dit jaar wél een hogere huur betalen dan de vertrekkende huurders. Voor nieuwe huurders steeg de gemiddelde huur met 7,2 procent.
Nog lang niet betaalbaar
Dat er huurbevriezing, eenmalige huurverlaging en een wettelijk maximum voor de vrije sector kwam is mede te danken aan inzet van de Woonbond. We zijn blij dat de gemiddelde huurstijging daardoor laag uitpakt dit jaar, maar constateren ook dat er véél meer moet gebeuren om huren weer betaalbaar te krijgen.
- De huurbevriezing voor sociale huurwoningen geldt alleen voor dit jaar. Voor 2022 heeft de overheid forse huurstijgingen in petto. Als die doorgaan zijn we volgend jaar terug bij af.
- Het wettelijk maximum voor huurverhogingen in de vrije sector geldt voor drie jaar. Als die drie jaar zijn afgelopen gaan de huren dus weer sneller stijgen. Tenzij de overheid ingrijpt.
De huurverlaging voor huurders met een laag inkomen geldt alleen in 2021. Wie volgend jaar een laag inkomen heeft en een veel te hoge huur betaalt heeft nergens recht op. Tenzij de overheid deze wettelijke regeling verlengt.
- Er moeten véél meer woningen bij met betaalbare starthuren. Ook woningzoekenden hebben recht op een betaalbaar huis.
Voor recht op betaalbaar wonen
Ben je huurder, of op zoek naar een betaalbare woning die er niet is? Laat je stem dan ook horen in de woonprotesten. Jouw volgende kans om de overheid te laten weten dat het echt anders moet is 17 oktober in Rotterdam. Om de Woonbond te steunen in zijn lobbywerk, hulp te krijgen bij problemen met je huisbaas en goed geïnformeerd te worden over jouw rechten als huurder kun je lid worden van de Woonbond.
Bron: Woonbond
Huurders vaker financieel in de knel dan kopers
Huurders zitten vaker in geldnood dan kopers, blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de Rabobank.
opnieuw duidelijk maakt dat huren voor veel huurders onbetaalbaar is.
Geldgebrek
37 procent van de vrije sector huurders moest de afgelopen 12 maand spaargeld aanspreken om vaste lasten te betalen. Hetzelfde geldt voor 27 procent van de sociale huurders, terwijl dit bij kopers slechts om 13 procent gaat. Ook betalen huurders vaker rekeningen te laat door geldgebrek (15 procent van de sociale huurders en 19 procent van de vrije sector huurders) dan kopers (drie procent). Huurders staan ook vaker rood dan kopers.
Bron: Woonbond
Woningzoekende met beperking achteraan in rij
Steeds meer gemeenten kiezen in hun woonruimteverdeling voor voorrangsregels voor beroepsgroepen waar een tekort aan is. Toch moeten woningzoekenden met een beperking hierdoor nog langer dan voorheen op een schaarse huurwoning wachten.
Keerzijde
Dat is om meerdere redenen zinvol beleid. Maar het heeft ook een keerzijde, zo meldt Anneke van der Vlist, beleidsmedewerker wonen van Ieder(in) in een blog op Sociaalweb.nl. ‘Gemeenten kiezen voor ingrepen op de woningmarkt om hun problemen op de arbeidsmarkt op te lossen. En dat op een woningmarkt waar grote schaarste heerst.’
Verdeling van schaarste
Want met een woningtekort betekent bevoorrechting van de een, achterstelling van de ander. ‘Mensen zonder baan (of zonder de juiste baan) worden op de wachtlijst gepasseerd door werkenden (met de juiste baan). Dit treft relatief vaak woningzoekenden met een beperking. Zij zijn namelijk vaker niet in staat om te werken of om passend werk te vinden. Het gevolg is dat ze nog langer dan voorheen op een schaarse huurwoning moeten wachten. Met andere woorden, de voorrangsregels leiden tot achterstelling van woningzoekenden met een beperking. Dit riekt naar discriminatie’, schrijft Van der Vlist.
Onderzoek Woonbond en Ieder(in)
Uit het recente onderzoek van Ieder(in) samen met de Woonbond blijkt dat er meer toewijzingsregels zijn waar woningzoekenden met een beperking door worden gedupeerd. Er is een groot tekort aan toegankelijke woningen voor mensen met een beperking. Het aanpassen van woningen verloopt moeizaam en nieuwbouw voldoet niet aan de toegankelijkheidseisen.
Vooral jongeren en gezinnen de sjaak
Het tekort aan toegankelijke woningen speelt vooral voor jongeren en gezinnen. Zij willen wel aanpassingen doen aan hun woning of willen wel verhuizen naar een andere, toegankelijke woning, maar gemeenten werken niet of onvoldoende mee. Bovendien zijn veel toegankelijke woningen ‘55+ woningen’ en daar kunnen jongeren met een beperking niet eens op reageren.
Urgentie voor wie een zelfstandige woning achterlaat?
‘Een andere route naar een toegankelijke woning loopt via het aanvragen van een medische urgentie. Maar ook dat is in de praktijk vaak geen oplossing, laat het onderzoek zien. Er is niet alleen sprake van een strenge medische selectie. Een voorwaarde voor het toekennen van een medische urgentie is ook dat je een zelfstandige woning achterlaat! Jongeren en starters met een beperking die vanuit het ouderlijk huis op zichzelf willen gaan wonen, vallen daardoor buiten de boot’, schrijft Van der Vlist.
Belangrijkste oorzaak
‘De optelsom van nadelige toewijzingsregels maakt jongeren en volwassenen onder de 55 jaar met een lichamelijke beperking bijna kansloos voor een geschikte woning. De belangrijkste oorzaak van het probleem ligt natuurlijk in het woningtekort zelf. Er zijn zo veel groepen urgente woningzoekenden dat er “concurrentie op urgentie” ontstaat.’ Van der Vlist vraagt gemeenten hun toewijzingsregels onder de loep te nemen en te toetsen aan het VN-verdrag Handicap.
Bron: Woonbond
Woningnood raakt ook spoedzoekers hard
Door het nijpende tekort aan sociale huurwoningen worden gemeenten steeds strenger bij het verstrekken van urgentie.
Onderzoek RTL Nieuws
RTL nieuws maakte een rondgang langs sociaal advocaten, scheidingsbemiddelaars en onderzoeksorganisaties. In dit artikel vertellen deskundigen dat het steeds lastiger is geworden om urgentie te krijgen. Dat het actief wordt ontmoedigd om urgentie aan te vragen. Dat gemeenten extra eisen stellen die in strijd zijn met de Huisvestingswet. En ook dat aanvragen lang niet altijd in behandeling worden genomen, zodat urgent woningzoekenden ook niet de kans krijgen om bezwaar te maken tegen een afwijzing.
Beleid overheid: steeds minder sociale huur
Het aantal sociale huurwoningen neemt al jaren af. In 2011 waren er nog 2,4 miljoen van, inmiddels zijn dat er iets meer dan 2,2 miljoen. Het aantal mensen dat een sociale huurwoning nodig heeft, is ondertussen flink gestegen. Sinds 2014 met meer dan 100.000. Omdat de vraag naar sociale huurwoningen véél groter is dan het aanbod wordt het aan alle kanten moeilijker om de schaars geworden koek nog eerlijk te verdelen.
Schaarste heeft pijnlijke gevolgen
Het pijnlijke gevolg is dat mensen die dringend een woning nodig hebben nergens terecht kunnen. En dat groepen woningzoekenden zich tegen elkaar uitgespeeld voelen. Mensen die soms al vijftien jaar op een wachtlijst staan merken dat urgent woningzoekende voorgaan. En spoedzoekers zien dat andere urgent woningzoekenden eerder aan de beurt zijn.
Situatie urgent, maar geen urgentieverklaring
Bij het Meldpunt Huuralarm van de Woonbond meldden zich honderden mensen die de eigen situatie als zeer urgent ervaren en bij de gemeente tegen een muur opliepen. Urgentieverklaringen werden om uiteenlopende redenen geweigerd. Bijvoorbeeld:
- Te jong. Melder woont met 8 personen op 60m2. Inclusief dochter van 22 die 2 kleine kinderen heeft. Urgentie voor dochter wordt geweigerd vanwege haar leeftijd.
- Te vaak. Melder is in grote psychische nood omdat de dader van het huiselijk geweld dat ze heeft meegemaakt in dezelfde flat is komen wonen. Urgentie wordt geweigerd omdat ze 5 jaar geleden ook al eens urgentie kreeg.
- Te laat. Melder gaat door ziekte in rolstoel belanden. Urgentie wordt geweigerd omdat gemeente meent dat melder jaren geleden ook al wist dat situatie zou verslechteren en op dat moment zelf op zoek had moeten gaan naar andere woning.
Wél urgentieverklaring, maar geen woning
In een urgentieverklaring kun je niet wonen. Bij de Woonbond melden zich ook mensen die ondanks de strenge regels een urgentieverklaring kregen, maar vervolgens toch geen woonruimte kunnen vinden. Bijvoorbeeld omdat zij vanwege hun lage inkomen uitsluitend kunnen reageren op huurwoningen met een huurprijs onder de aftoppingsgrens. Zij merken -net als andere woningzoekenden- dat sociale huurwoningen niet alleen schaarser, maar ook nog veel duurder zijn geworden.
Zeer urgent: meer betaalbare sociale huur
Volgens de Woonbond is het van groot maatschappelijk belang dat de afbraak van de sociale huisvesting wordt gestopt. Door jarenlang falend overheidsbeleid is er schaarste gecreëerd die niet alleen funest is voor woningzoekenden, ook voor de samenleving als geheel. Daarom doet de Woonbond mee aan de landelijke demonstraties tegen de woningnood op 12 september en 17 oktober. We denken dat het naast een aanhoudende politieke lobby hard nodig is dat huurders en woningzoekenden ook op straat van zich laten horen.
Bron: Woonbond
Vraag op tijd huurverlaging aan
Huur je bij een woningcorporatie? En is je inkomen in 2020 of 2021 gedaald? Misschien heb je recht op eenmalige huurverlaging. Dit moet je zelf aanvragen, vóór het eind van dit jaar.
Dit kalenderjaar (2021) geldt er een wettelijke regeling die corporatiehuurders met een laag inkomen en een hoge huur eenmalig recht op huurverlaging geeft. Huurders die in 2019 een laag inkomen hadden hebben die huurverlaging al gekregen. Maar wat nou als je inkomen daarna is gekelderd, bijvoorbeeld door de coronacrisis?
Zelf aanvragen
Als je inkomen na 2019 is gedaald, moet je de huurverlaging zelf aanvragen. Je woningcorporatie heeft bij de Belastingdienst gecheckt of je vanwege je inkomen in 2019 huurverlaging moest krijgen. Maar je inkomen van 2020 was op dat moment nog niet bekend. Jouw woningcorporatie weet dus niet wat je nu voor inkomen hebt.
Wanneer heb je recht op huurverlaging?
In de volgende situaties heb je er recht op:
- Je woont alleen. Je kale huur is hoger dan €633,25 per maand en je jaarinkomen is lager dan €23.725. Of lager dan €23.650 als je AOW hebt.
- Je woont met iemand samen. De kale huur is hoger dan €633,25 en jullie gezamenlijke inkomen is lager dan €32.200. Of lager dan €32.075 als jij -of degene met wie je samenwoont- al AOW heeft.
- Je woont met z’n drieën of met nog meer. De kale huur is hoger dan €678,66 en jullie gezamenlijke inkomen is lager dan €32.200. Of lager dan €32.075 als minstens één van jullie al AOW heeft.
Hoe vraag je huurverlaging aan?
Een brief sturen naar je woningcorporatie. Daarvoor kun je deze voorbeeldbrief van de Woonbond gebruiken. Maar kijk ook op de website van je woningcorporatie. Sommige corporaties hebben een eigen online procedure voor het aanvragen van huurverlaging.
Wat moet je meesturen?
Bewijsstukken over je/jullie inkomen, zoals salaris- of uitkeringsspecificaties. Plus een verklaring over het aantal personen in je huishouden. In de wet staat dat dit een verklaring mag zijn die je zelf hebt opgesteld. Maar in de praktijk eisen veel woningcorporaties dat je een uittreksel uit de basisregistratie koopt bij je gemeente en dat opstuurt. Volgens de Woonbond werpt dat een onnodige horde op.
Wat als je inkomen pas in 2021 is gedaald?
Zodra je inkomen daar minstens zes maanden laag genoeg voor is, kun je de huurverlaging aanvragen. Je moet aanvragen vóór het einde van dit kalenderjaar.
Is er na 2021 niets geregeld?
Helaas niet. Huurders die pas later te maken krijgen met een langdurige inkomensdaling gaan buiten deze eenmalige (voor één kalenderjaar geldende) regeling vallen. Tenzij de overheid alsnog besluit dat de regeling wordt voortgezet.
Bron: Woonbond
Woonlasten drukken zwaar op huurders en woningnood beperkt verhuismogelijkheden voor huurders. Van de door Kadasterdata.nl ondervraagde personen geeft 37% aan een andere woning te willen. Onder hen vooral dertigers, veelal mensen die hun gezin zagen groeien en daarmee behoefte krijgen aan meer woonruimte. Ruimte die er niet is.
Veel particuliere verhuur
Van de dertigers huurt bijna de helft (46%) van een particuliere verhuurder. Deze groep betaalt gemiddeld meer huur per maand en heeft daardoor minder financiële ruimte. Bekijk zelf alle grafieken op Kadasterdata.nl.(externe link)
Falend beleid
Het zijn niet alleen jonge gezinnen die grote moeite hebben om grotere, passender woonruimte te vinden. Ook voor starters, mensen van middelbare leeftijd en senioren is het lastig om een passende, betaalbare huurwoning te vinden. De Woonbond constateert dat de woningnood onverminderd groot is. Oorzaak hiervan is volgens woordvoerder Marcel Trip van de Woonbond falend overheidsbeleid: 'Jarenlang slecht woonbeleid heeft gezorgd voor hoge huurprijzen en een tekort aan betaalbare huurwoningen, deels veroorzaakt door bijvoorbeeld de verhuurdersheffing, een belasting op sociale huur. De Woonbond vindt het daarom heel goed dat huurders en woningzoekenden binnenkort demonstreren tegen dit overheidsbeleid in Amsterdam en Rotterdam. “Het is hoog tijd dat huurders en woningzoekenden van zich laten horen”, aldus Trip.
woning. De verhuurder moet dit dus verhelpen. Doet de verhuurder dit niet nadat je dit hebt gevraagd? Dan kun je naar de Huurcommissie (externe link) stappen. Je moet de loodverontreiniging dan wel kunnen aantonen. De Huurcommissie kan voor woningen met gebreken een lagere huur opleggen, zolang de gebreken niet zijn verholpen. Een goede stok achter de deur om de leidingen toch te laten vervangen.
Bron: Woonbond
Huurtoeslag aanvragen over 2020? Het kan nog!
Je hebt nog tot 1 september 2021 om met terugwerkende kracht huurtoeslag aan te vragen over 2020.
In 2020 is de wet gewijzigd. Daardoor kregen ongeveer 115.000 extra huishoudens recht op huurtoeslag. Maar niet al die huishoudens weten dat.
Meer huurders recht op toeslag
Vroeger was er een ‘harde inkomensgrens’. Als je inkomen boven die grens lag had je nergens recht op. Sinds 2020 is dat anders. Ook met een wat hoger inkomen kun je nu recht hebben op toeslag. Bij een hoger inkomen loopt de hoogte van de toeslag geleidelijk af.
Nooit eerder toeslag gehad?
Het kan zijn dat je nog nooit huurtoeslag hebt aangevraagd omdat jouw inkomen daar altijd iets te hoog voor was. Het loont dan om te checken of je er door de wetswijziging recht op hebt gekregen.
Vroeger toeslag gehad?
Het kan ook zijn dat je vroeger wél huurtoeslag kreeg en daarna een paar jaar niet meer, omdat je inkomen iets te hoog werd. Ook in dat geval is het slim om te checken of je er sinds 2020 -door de wetswijziging- weer recht op kreeg.
Vóór 1 september aanvragen
Huurtoeslag komt niet vanzelf naar je toe. Je moet het aanvragen bij de Belastingdienst. Om huurtoeslag over 2020 aan te vragen heb je tot 1 september 2021 de tijd.
Hoe aanvragen?
Om te checken of je over 2020 recht hebt op huurtoeslag ga je naar toeslagen.nl/huurtoeslag (externe link) en maak je een proefberekening. Blijkt daaruit dat je over 2020 recht had op toeslag? Laat het geld dan niet liggen en vraag het aan.
Bron: Woonbond
Tijd voor toegankelijk woonbeleid
Woningaanpassingen zijn vaak onmogelijk en er is een groot tekort aan toegankelijke woningen voor mensen met een beperking. Dat blijkt uit een onderzoek van Ieder(in) en de Woonbond. Het is hoog tijd voor een nieuwe aanpak van toegankelijk woonbeleid, voor álle leeftijdsgroepen.
Door ziekte, een ongeval of ouderdom kan je vertrouwde huis veranderen in een slecht toegankelijke woning. Soms kan een woningaanpassing helpen, zoals een traplift of een inloopdouche. Maar vaak is een verhuizing nodig. Alleen, waar zijn die aangepaste woningen? Die zijn schaars, zo bleek uit een ledenpeiling van de Woonbond en een onderzoek samen met Ieder(in).
Nieuwbouw voldoet niet aan toegankelijkheidseisen
Het aanpassen van woningen verloopt moeizaam en nieuwbouw voldoet niet aan de toegankelijkheidseisen. Het tekort aan toegankelijke woningen speelt vooral voor jongeren en gezinnen. Ieder(in) en de Woonbond vragen daarom aandacht voor mensen met een beperking die nu onzichtbaar blijven in het woonbeleid van rijk en gemeenten.
Vooral jongeren en gezinnen lijden onder tekort
De resultaten van het onderzoek zijn duidelijk: vooral jonge mensen met een beperking en gezinnen kunnen nu vaak geen kant op. Zij willen wel aanpassingen doen aan hun woning of willen wel verhuizen naar een andere, toegankelijke woning, maar gemeenten werken niet of onvoldoende mee. En er zijn veel te weinig toegankelijke woningen beschikbaar. Veel toegankelijke woningen zijn ‘55+ woningen’ en daar kunnen jongeren met een beperking niet eens op reageren.
Nieuwe aanpak nodig
Ieder(in) en de Woonbond roepen de overheid op om te komen met een landelijk programma wonen en zorg. Gericht op álle leeftijdsgroepen. Tegelijkertijd moeten gemeenten goed woonbeleid maken voor jongeren en volwassenen met een beperking en moeten belemmerende regels (zoals 55+ labels) worden aangepast. Daarnaast vinden de organisaties dat er veel meer toegankelijk gebouwd moet worden zodat alle nieuwe woningen in de basis toegankelijk zijn.
Aangepaste woning schaars
Van de 423 deelnemers aan de Woonbond ledenpeiling melden er 143 dat zij of een gezinslid een beperking hebben, waarvan 41 procent aangeeft dat dit komt door een gevorderde leeftijd. Zij weten dat aangepaste woningen schaars zijn. ‘Ik ben nu weduwe, maar toen het slechter ging met mijn man, was er sprake van dat zijn been zou moeten worden geamputeerd. Ik kreeg te horen dat ik pas in aanmerking kwam voor urgentie als zijn been eraf was’, aldus een panellid.
Particuliere woningen vaker ongeschikt
Uit het ledenonderzoek blijkt verder dat huurders van particuliere verhuurders en vastgoedbeleggers vaker dan corporatiehuurders een woning hebben die ongeschikt is voor bewoners met een beperking. Ook hebben zij vaker op dit moment een woningaanpassing nodig. Voor twee derde van deze huurders is niet duidelijk hoe ze de benodigde aanpassing geregeld kunnen krijgen.
Samen met Ieder(in)
De ledenpeiling over toegankelijkheid van de Woonbond is in samenwerking met Ieder(in) opgezet. Deze koepelorganisatie komt op voor mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of chronische ziekte. Tweehonderdachtendertig organisaties zijn bij Ieder(in) aangesloten en de vereniging behartigt de belangen van meer dan twee miljoen mensen met een beperking. Ieder(in) is een vereniging. Patiëntenverenigingen en belangenorganisaties kunnen lid worden.
Bron: Woonbond
Zichtbare loden leiding voldoende voor huurverlaging
Huurders met loden leidingen in de woning hebben voortaan voldoende aan een foto van de leiding om huurverlaging via de Huurcommissie af te dwingen.
Dat blijkt uit nieuw beleid dat de Huurcommissie onlangs bekendmaakte. Ook wordt de norm waarbij er sprake is van een gebrek aan de woning verlaagd.
Oude woningen
Woningen van voor de jaren ‘60 hebben hebben nog wel eens loden waterleidingen, waardoor looddeeltjes in het drinkwater komen. Dat kan ongezond zijn, vooral voor zwangere vrouwen, jonge kinderen en baby’s waarschuwt de RIVM. Loden leidingen worden dan ook gezien als een gebrek aan de woning. Als de verhuurder daar niets tegen onderneemt.
Zichtbare leidingen
Bij aanwezigheid van loden leidingen kun je aan de verhuurder vragen deze te vervangen. Doet de verhuurder dat niet, dan kun je naar de Huurcommissie. De Huurcommissie accepteert nu ook een foto als bewijs en dat maakt het eenvoudiger om de loden leidingen aan te pakken. Als er zichtbare leidingen zijn, is het aan de verhuurder om te bewijzen dat de loden leidingen geen problematische loodconcentraties opleveren. Als dat de verhuurder niet lukt, dan kan de Huurcommissie tot een forse huurverlaging besluiten. Bij niet-zichtbare loden leidingen blijft het voor de huurder nodig om met een test aan te tonen dat er te veel lood in het drinkwater zit.
Lagere loodconcentratie toegestaan
Vooruitlopend op de lagere wettelijke norm heeft de Huurcommissie ook de norm voor lood aangepast in het gebrekenboek. Boven de 5 microgram lood per liter is er nu al sprake van een gebrek, dat was eerst vanaf de 10 microgram per liter.
Bron: Woonbond
Gedragscode: geef jongere die ouders verliest tijdelijk huurcontract
Een gedragscode geeft jongeren die na het overlijden van hun ouders achterblijven in een huurwoning, de tijd om te rouwen en een ander thuis te vinden.
Het is enorm verdrietig om op jonge leeftijd allebei je ouders verliezen. Behalve de rouw komt er op deze kinderen ook de vraag af waar ze straks moeten wonen. Immers een wees mag niet blijven in de huurwoning van de ouders. Het huurcontract kan niet worden geërfd en de wet schrijft nu voor dat kinderen en jongvolwassenen binnen twee maanden het huis uit moeten.
Gedragscode geeft rust
Minister Ollongren van BZK schrijft in een brief aan de Tweede kamer dat er een gedragscode moet komen voor verhuurders (externe link). Hierin moet staan dat jongeren die wees worden, maar wel zelfstandig kunnen wonen, meer tijd in de ouderlijke huurwoning krijgen. ‘Die gedragscode wil ik met de woningcorporaties maken en ik wil bezien of ik hier ook andere verhuurders bij kan betrekken’, aldus Ollongren.
Tijdelijk huurcontract
Wat de minister betreft bieden woningcorporaties wezen een tijdelijk huurcontract aan voor hun huidige adres. Deze maatregel moet deze jonge mensen niet alleen tijd en rust voor rouwverwerking geven, maar ook ruimte bieden om te zoeken naar een nieuw thuis en na te denken over de toekomst. In de brief noemt Ollongren geen vaste overbruggingsperiode, maar aannemelijk is dat dit niet langer dan zes maanden zal zijn.
205 wezen per jaar
In Nederland verliezen volgens het CBS jaarlijks gemiddeld 205 jongeren tussen de 16 en 30 jaar oud beide ouders. Gemiddeld wonen 82 van hen met hun ouders in een sociale huurwoning op het moment dat zij wees worden. Van deze 82 jonge mensen verhuizen er jaarlijks gemiddeld ongeveer 40 binnen zes maanden naar een andere woning.
Bron: Woonbond
Recht op huurtoeslag? Laat het niet liggen!
Door een wetswijziging in 2020 kregen meer mensen recht op huurtoeslag. Lang niet iedereen die er recht op heeft vroeg het ook aan. Had jij recht? Laat geen geld liggen!
Door de wetswijziging kregen ongeveer 115.000 extra huishoudens recht op huurtoeslag. Die wijziging hield in dat de ‘inkomensgrens’ voor huurtoeslag geen harde grens meer is.
Inkomen van 2020 al bekend
Heb je nog geen toeslag over 2020 aangevraagd? Het kan nog. Het fijne van achteraf aanvragen is dat je inkomen over 2020 al bekend is. Dat maakt het makkelijker om te berekenen of je recht hebt.
Kans op moeten terugbetalen klein
Toeslag moeten terugbetalen is erg vervelend, maar omdat toeslagen voorschotten zijn komt dat in de praktijk helaas vaak voor. Veel mensen die het eng vinden om huurtoeslag aan te vragen vrezen dat ze later moeten terugbetalen. Maar als je achteraf aanvraagt is de kans dat je te veel krijgt erg klein.
Hoe aanvragen?
Om te checken of je over 2020 recht hebt op huurtoeslag ga je naar toeslagen.nl/huurtoeslag (externe link) en maak je een proefberekening. Blijkt daaruit dat je over 2020 recht had op toeslag? Vraag dan aan vóór 1 september 2021.
Zet zo nodig stop per 31 december
Let op: als je nu huurtoeslag aanvraagt over 2020, loopt die toeslag automatisch door in 2021. Voor het lopende jaar gaat de Belastingdienst dan uit van een geschat inkomen, dat lijkt op je inkomen in 2020. Wil je dat niet? Je kunt de toeslag stopzetten per 31 december 2020. Als je daarvoor kiest moet je er wel zelf om denken volgend jaar opnieuw achteraf aan te vragen.
Voorkomen dat je te hoog voorschot krijgt
Wil je juist wél dat de toeslag doorloopt, maar wil je voorkomen dat je een te hoog voorschot krijgt over 2021? Gebruik niet de optie 'stopzetten', maar verander je geschatte jaarinkomen van 2021 naar een inkomen dat recht geeft op weinig toeslag. Blijkt dan achteraf dat je recht had op méér? Dan krijg je vanzelf een nabetaling.
Opschorten in plaats van stopzetten
Als je helemaal geen voorschot over 2021 wilt kun je de toeslag ook opschorten in plaats van stopzetten. Je verandert je geschatte inkomen van 2021 dan naar een inkomen dat te hoog is voor toeslag. Ziet de Belastingdienst dan achteraf dat je inkomen van 2021 toch laag genoeg was? Dan krijg je de toeslag op dat moment alsnog.
Pak discriminerende verhuurders aan
De Kamer spreekt vandaag over discriminatie op de woningmarkt. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat veel makelaars en commerciële verhuurders bereid zijn om te discrimineren op basis van afkomst.
De Woonbond roept in een brief aan de Kamer op om structureel te blijven zoeken naar discriminerende verhuurders en deze verhuurders te weren van de huurmarkt.
Onderzoek
De Woonbond wil dat de overheid zorgt voor structureel onderzoek naar discriminatie op de huurmarkt. In individuele gevallen is het vaak moeilijk om aan te tonen dat er door een huurmakelaar of verhuurder wordt gediscrimineerd. Terwijl dat door onderzoek wel aan het licht komt.
Weren foute verhuurders
Daarnaast wil de Woonbond dat er gewerkt gaat worden met verhuurvergunningen. Foute verhuurders (op gebied van discriminatie, maar ook bij ander fout verhuurgedrag) verliezen dan hun verhuurvergunning. Zo voorkomen we dat andere woningzoekenden tegen dezelfde problemen aangelopen. Bovendien heeft dit een afschrikwekkend effect.
Bron: Woonbond
Thuisblijvers zijn achterblijvers
Ruim 900.000 mensen van 25 tot 35 jaar wonen volgens het CBS door de woningnood gedwongen bij hun ouders in huis, dat zijn er 200.000 meer dan in 2010. Deze groep thuisblijvers wonen later zelfstandig, trouwen later en krijgen ook vaak later kinderen.
De meeste jongeren gaan volgens het CBS tussen hun 18e en 30e het ouderlijk huis uit. Van de 18-jarigen woonde 89% op 1 januari 2021 nog bij één of beide ouders. Met 25 jaar was dat 30%, en van de 29-jarigen was 11% procent nog thuiswonend. Vrouwen blijven minder vaak thuis wonen dan mannen. Met 25 jaar was 22% van de vrouwen en 38% van de mannen nog niet uit huis.
Later samenwonen
Het CBS constateert dat mensen steeds meer op een later moment in hun leven gaan samenwonen. Het CBS houdt dat bij zowel voor gehuwden als ongehuwden. Met 25 jaar woont 34% samen in 2021, maar in 2011 lag dit aantal hoger op 41%.
Later zelfstandig niet goed
“Het is niet goed dat jongeren op latere leeftijd het huis uit gaan (externe link)”, zegt Wim Meeus, emeritus hoogleraar adolescentie aan de Universiteit Utrecht tegen het AD: “Vanwege de doodeenvoudige reden dat in een modern land steeds tegen jongeren wordt gezegd: maak je eigen keuze, word zelfstandig. Tegelijkertijd is er dan een woningmarkt die zegt: er is geen plek voor jullie.”
Bron: Woonbond
Check je huurverhoging op tijd
Wil je verhuurder dat je per 1 juli huurverhoging gaat betalen? Kom op tijd in actie. Doe vóór 1 juli de Woonbondcheck.
Doe de check
Met deze check van de Woonbond controleer je of jouw verhuurder dit jaar huurverhoging mag vragen. Wat je moet doen als je een huurverhoging krijgt terwijl je in de sociale sector huurt. Of wat je moet doen als je in de vrije sector huurt, maar een huurverhoging krijgt die te hoog is. De check vertelt precies waar je op moet letten en wijst je naar de juiste bezwaarbrief.
Niet zomaar betalen
De huurverhoging op 1 juli gaan betalen en pas na die tijd checken of de huurverhoging was toegestaan is niet slim. Als je betaalt laat je weten dat je instemt. Het kost veel moeite om een onterechte huurverhoging achteraf nog terug te draaien. En in sommige gevallen is het zelfs onmogelijk.
Bel de Huurderslijn als je vragen hebt
Het is bijna 1 juli. Je hebt dus nog een paar dagen om te checken of de huurverhoging die jouw verhuurder per 1 juli wil hebben wel klopt. Ben je lid van de Woonbond en heb je daar persoonlijk advies bij nodig? Bel dan met de Huurderslijn.
Bron: Woonbond
Kamervragen over problemen huurtoeslag
De SP heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van ons Meldpunt Huurtoeslag, waar twee dagen na opening al 180 mensen een melding van een probleem met de huurtoeslag hadden gedaan.
Belastingdienst
De SP wil van minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Staatssecretaris van Huffelen (Financiën) weten hoeveel mensen zich al bij de Belastingdienst hebben gemeld met problemen over onterecht stopgezette, geweigerde of terug te betalen huurtoeslag. Ook vragen ze naar problemen bij de zorgtoeslag en het kindgebonden budget.
Duidelijkheid nodig
De Woonbond is blij met de aandacht voor de huurtoeslagproblemen. Woonbonddirecteur Zeno Winkels: ‘Met ons meldpunt willen we zicht krijgen op de aard van deze problemen. Maar het zou goed zijn als er duidelijk wordt wat er bij de overheid nu al bekend is over eventuele misstanden met de huurtoeslag én er snel duidelijkheid komt over welke vervolgstappen er gezet worden om het probleem in kaart te brengen en op te lossen.’
Acute problemen
Op de website van de Belastingdienst (externe link) staat ook te lezen dat huurders met acute problemen zich kunnen melden. In de Kamervragen wordt er om duidelijkheid gevraagd. Welke mensen kunnen hier aankloppen voor hulp? De SP wil verder weten wat minister en staatssecretaris gaan doen om snel zicht te krijgen op eventuele schrijnende gevallen.
Herstelregeling volgend jaar
De Belastingdienst communiceert dat er volgend jaar pas een herstelregeling is voor huurtoeslagproblemen. De minister en staatssecretaris wordt ook gevraagd of zij vinden dat huurders tot volgend jaar kunnen wachten op behandeling van hun zaak.
Doe een melding
Inmiddels hebben zich er al 293 mensen gemeld bij het meldpunt van de Woonbond. Huurders die menen dat hun huurtoeslag ten onrechte is stopgezet, geweigerd of teruggevorderd kunnen zich nog steeds melden. De Woonbond wil de meldingen gebruiken om meer zicht te krijgen op de problemen die er spelen bij de huurtoeslag, om zo op gerichte oplossingen te kunnen sturen bij de politiek.
Woonbond: Maak bestaande huizen én nieuwbouw betaalbaar
Het Rijk moet miljarden investeren in woningbouw, laat minister Ollongren vandaag weten. Komende donderdag debatteert de Kamer over de aanpak van de wooncrisis.
Beter benutten
Vrije sector prijzen begrenzen
In de brief zet de Woonbond enkele maatregelen op een rij om de bestaande voorraad betaalbaarder te maken en beter te benutten om het tekort aan betaalbare woonruimte tegen te gaan. De bond pleit ervoor om huurprijzen in de vrije sector te begrenzen. Er moet een maximale huurprijs gaan gelden voor huurwoningen in de vrije sector die in lijn is met de kwaliteit van de huurwoning. Een Kamermeerderheid is voor het aan banden leggen van huurprijzen in de vrije sector.
Kostendelersnorm afschaffen
De landelijke huurdersorganisatie wil dat de Kostendelersnorm wordt geschrapt. Zo kunnen mensen met een kleine beurs een woning delen zonder dat hun uitkering wordt gekort en ze in de financiële problemen komen.
Senioren helpen te verhuizen
Ook noemt de Woonbond enkele opties die de doorstroming van senioren kunnen stimuleren. Zoals het behoud van de oude huur bij een verhuizing. Het gaan betalen van een hogere huurprijs voor een kleinere woning is vaak een drempel. Ook pleit de huurdersvereniging voor een wettelijke verhuiskostenvergoeding en het stimuleren van kleinschalige seniorenhuisvesting.
Bouwen
Tientallen miljarden nodig voor bouw
Om voldoende te bouwen zijn er tientallen miljarden extra nodig. Een enorme financiële opgave. De Woonbond roept partijen op om deze middelen vrij te maken tijdens de aankomende formatie en hier structurele afspraken over te maken. Zonder deze financiële middelen blijft “bouwen, bouwen, bouwen” een holle leus en zal de wooncrisis niet worden opgelost.
Woningbouwimpuls
De Woonbond pleit er op de korte termijn voor om de huidige ‘woningbouwimpuls’ een zogenaamde ‘open einde’ regeling te maken. Nu staat er maar 250 miljoen euro begroot voor deze bouwimpuls. Door de langzaam lopende formatie, zal het nog lang onbekend zijn hoe deze regeling wordt voortgezet. De bond stelt daarom voor het budgetplafond los te laten en aanvragen in behandeling te blijven nemen. Anders dreigt de bouwimpuls al snel stil te komen liggen. ‘Dit geeft een risico op vertraging en stilstand, waar juist versnelling broodnodig is,’ schrijft de Woonbond aan de Tweede Kamer. Met dit voorstel zullen alle aanvragen die na toetsing voldoen aan de subsidievoorwaarden worden goedgekeurd. Hierdoor versnellen we de bouw van betaalbare woningen.
De Woonbond wil dat het aandeel betaalbare koop en huur gezamenlijk minstens 70% van de aanvragen in de bouwimpuls-regeling is. Zo stuurt de bouwimpuls op meer betaalbare woningen.
Bron: Woonbond
Na scheiding vaak dakloos
Na een scheiding op je veertigste noodgedwongen weer intrekken bij je ouders met je kinderen. Of afhankelijk blijven van tijdelijke adressen. Veel mensen kampen met dit probleem. ‘Ik woon na de scheiding bij mijn moeder in met 3 kids. De oudste is bijna een tiener die graag op haar zelf is. Ik vind het verschrikkelijk dat ik haar geen eigen slaapkamer kan aanbieden’, laat iemand anoniem weten via Meldpunt Huuralarm van de Woonbond.
Wie na een scheiding een huurwoning zoekt, komt niet altijd in aanmerking voor urgentie. ‘Wegens een scheiding en faillissement dreig ik met mijn twee kinderen dakloos te worden. Ik sta 10 jaar ingeschreven voor sociale huur. Echter is dit niet genoeg om op een 1e plek te komen. Urgentie krijg ik niet, omdat, let op.. ik langer dan 5 jaar sta ingeschreven. Het is echt onbegrijpelijk dat ik zomaar overal tussenval en nergens terecht kan’, laat een ander ouder weten. Of en onder welke omstandigheden woningzoekers met urgentie voorrang kunnen krijgen voor een sociale huurwoning verschilt per gemeente. Lees er meer over in de huurdersvraag 'Kom ik in aanmerking voor urgentie?'.
Gevlucht naar vakantiepark
Anderen vinden tijdelijk onderdak op vakantieparken: ‘Dat ik geen passende woning kan vinden komt vooral omdat de inkomenseisen hoog zijn in de huursector. Ik verblijf in vakantiewoningen met even hoge huur per maand. Ik werk in de zorg. Had middeninkomen, maar door de scheiding moet ik nu zoeken naar woonruimte als eenverdiener.’ Noodgedwongen op een vakantiepark wonen mag niet altijd, maar het gebeurt toch. Degenen die dit doen, wonen illegaal en hebben geen vast adres. Hierdoor kunnen zij geen zorgverzekering afsluiten en zich niet inschrijven als woningzoekende.
Ook hogere inkomens klem
De woningnood maakt dat het voor deze groep alleenstaanden extra moeilijk is om beschikbare en betaalbare woningen te vinden. Dat geldt niet alleen voor degenen met minder inkomen, maar ook mensen met degelijke bron als inkomsten hebben moeite om een passende woning te vinden: ‘Ik houd te weinig over van mijn goed betaalde fulltimebaan om zekerheid op te bouwen als alleenstaande ouder. Verdien te veel voor sociale huur, betaal 1360 euro per maand op de vrije markt. Ik kan niets goedkopers vinden en ook geen hypotheek krijgen omdat ik (na de scheiding) niet genoeg spaargeld heb. Spaargeld zou ik zó voor elkaar krijgen als ik max. 1000 euro per maand woonlasten betaalde. Ik vind het onredelijk dat ik geen keuze heb om goedkoper te wonen. De randvoorwaarden voor de markteconomie werken niet. Er is gewoon geen vrije keuze’.
Huisvesting grootste zorg
Niet alleen de meldingen bij het Meldpunt Huuralarm van de Woonbond onderschrijven de noodzaak, maar ook uit recent onderzoek van de vereniging van familierecht- en echtscheidingsadvocaten (externe link) blijkt dat bij 40% van de echtscheidingen huisvesting de grootste zorg is. Dit verbaast scheidingsmediator Ramona Bleyie uit IJmuiden niet, zij ziet in haar praktijk dagelijks hoe mensen worstelen om na een scheiding een fatsoenlijk thuis te vinden.
Scheiden geen vrije keuze
‘Te vaak nog wordt gezegd dat mensen scheiden uit vrije wil, maar scheiden is geen vrije keuze. De ernst van een scheiding wordt nog steeds onderschat, zeker als er kinderen in het spel zijn’, aldus Bleyie. Wat haar betreft moeten gemeenten serieuzer naar deze probleemgevallen kijken. ‘Het beste zou zijn als elk geval individueel wordt beoordeeld, maar dat gebeurt dus niet.’ Bleyie maakte zich eerder hard voor speciale huisvesting voor gescheiden personen in haar gemeente Velsen. Zij startte hiervoor een petitie (externe link).
Bron: Woonbond
Hoge huurverhoging zorgde voor extra drukte bij Huurcommissie
Door de hoge huurverhogingen die de overheid de afgelopen jaren toestond kreeg de Huurcommissie het extra druk met huurprijsgeschillen. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Companen.
Het aantal zaken dat aan de Huurcommissie wordt voorgelegd wisselt sterk in de tijd. In opdracht van het ministerie van BZK deed Companen onderzoek naar de achtergronden van deze fluctuaties
Huurverhoging zorgt voor meer geschillen
Huurders met een middeninkomen kregen jarenlang extra, inkomensafhankelijke huurverhogingen voor de kiezen. Huurders met een laag inkomen zagen hun huur eveneens fors stijgen: bij deze groep stond de overheid huurverhogingen van inflatie + 1,5% toe. Companen ziet een relatie tussen de huurverhogingen en het aantal huurprijsgeschillen dat de Huurcommissie te behandelen kreeg. “De introductie van de inkomensafhankelijke huurverhoging zorgde bij veel huishoudens voor een hogere huurverhoging dan men gewend was. Een huurverhoging die mogelijk ook als onrechtvaardig werd ervaren”. Verder meldt Companen “In de periode vanaf 2017 was de oplopende inflatie de drijvende kracht achter de toename van het aantal verzoeken bij de Huurcommissie.”
Uit angst niet klagen over slecht onderhoud
Companen onderzocht ook wat de redenen zijn voor huurders om te twijfelen over het indienen van een verzoek. Sinds 2016 is het makkelijker geworden voor verhuurders om tijdelijke huurcontracten aan te bieden. Dat blijkt invloed te hebben op de bereidheid om een procedure te starten over ernstig achterstallig onderhoud. Voor 20% van de huurders bij een particuliere verhuurder is de angst dat het tijdelijke huurcontract wordt opgezegd een reden om te twijfelen.
Bron: Woonbond
Check hoe het zit met de huurverhoging
In eerdere jaren was het vaste prik: vlak voor 1 mei stuurde je verhuurder een brief over de huurverhoging. Daar stond dan in dat de huur per 1 juli omhoog zou gaan. En met hoeveel.
Dit jaar is alles anders. In de ‘sociale sector’ zijn de huurprijzen -door de overheid- bevroren. Als je een sociale huurwoning huurt mag je per 1 juli 2021 dus géén huurverhoging krijgen. Uitsluitend voor vrijesectorwoningen (geliberaliseerde contracten) mag dit jaar huurverhoging worden gevraagd.
Niet alle verhuurders kennen regels
Niet alle verhuurders kennen de regels van 2021. En er zijn verhuurders die de regels aan hun laars lappen. Zij vragen toch huurverhogingen voor sociale huurwoningen. Of passen de nieuwe regels voor huurverhoging in de vrije sector niet juist toe.
Doe de check
Met de check van de Woonbond kun je nagaan óf jouw verhuurder dit jaar huurverhoging mag vragen. Wat je moet doen als je huur ten onrechte verhoogd wordt. En hoe je bezwaar moet maken als je een geliberaliseerd contract hebt en een te hoge huurverhoging krijgt.
Bron: Woonbond
Stap op tijd naar de Huurcommissie om huurverlaging
Heb je recht op eenmalige huurverlaging, maar heeft je corporatie geen huurverlagingsvoorstel gedaan? Neem contact op met je corporatie. Als je er met de woningcorporatie niet uitkomt, stap dan uiterlijk op 12 mei naar de Huurcommissie.
Het gaat om huurders die al in 2019 een inkomen hadden waarmee ze in 2021 recht op eenmalige huurverlaging hebben. Huurders die na 2019 een inkomensdaling hebben meegemaakt waardoor ze in de inkomenscategorie voor huurverlaging zijn terechtgekomen kunnen nog tot 30 december een aanvraag tot huurverlaging doen.
Alle regels op een rij
Voor corporatiehuurders met een laag inkomen en relatief hoge huur geldt dit jaar eenmalig een huurverlaging. In dit overzichtsartikel 'Eenmalige huurverlaging 2021' hebben we op een rij gezet wanneer huurders hiervoor in aanmerking komen en waar ze recht op hebben.
Uiterlijk 12 mei
Huurders die al in 2019 in de categorie voor huurverlaging vielen hoefden zelf geen aanvraag voor huurverlaging te doen. Hun corporatie moest uiterlijk eind maart een voorstel tot huurverlaging sturen. Als die niet binnen is, terwijl je wel recht had op de automatische huurverlaging is het dus tijd aan de bel te trekken. Als de corporatie niet met een voorstel komt kun je tot uiterlijk 12 mei naar de Huurcommissie (externe link) stappen.
Oneens met het voorstel?
Heb je wél een huurverlagingsvoorstel gehad, maar ben je het daar niet mee eens? Ook dan kun je naar de Huurcommissie. Dat kan tot zes weken na de datum dat de huurverlaging ingaat. Reden om het niet eens te zijn met het voorstel kan zijn: je verhuurder heeft een verkeerde (te lage) huurverlaging voorgesteld. Dat kan bij uitzondering voorkomen, als de volgende situatie speelt:
- Je voldoet aan alle voorwaarden voor de huurverlaging en je huishouden bestaat uit 1 of 2 personen. Je kale huur zou verlaagd moeten worden naar €633,25, de aftoppingsgrens voor huishoudens van 1 of 2 personen.
- Je corporatie is in de veronderstelling dat je huishouden uit 3 of meer personen bestaat en stelt daarom voor de kale huur te verlagen naar €678,66, de aftoppingsgrens voor 3- of meerpersoonshuishoudens.
Bron: Woonbond
Dakloosheid nog steeds groot probleem
Nederland had volgens het CBS (externe link) op 1 januari 2020 ruim 36 duizend daklozen. Daarmee bleef vorig jaar het aantal mensen zonder woonadres gelijk met het voorgaande jaar. Omgerekend zijn er van de 100.000 Nederlanders 34 dakloos. Tussen 2009 en 2019 verdubbelde het aantal daklozen van van 17.800 naar 39.300.
Valente, de Branchevereniging voor participatie, begeleiding en veilige opvang maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. De organisatie wijst er op dat in 2019 economisch goed met Nederland ging. Desondanks nam dakloosheid niet af. Daar komt bij dat het CBS dakloze ouderen en jonge gezinnen met kinderen niet meeneemt in haar telling. Valente vermoedt daarom dat de nood hoger is dan het CBS aantoont (externe link).
Effect corona onbekend
Het effect van de coronapandemie op dakloosheid heeft het CBS nog niet kunnen meten. Valente meldt dat meeste opvangorganisaties voor daklozen in december aangaven dat meer mensen een beroep doen op opvang. De corona aanpak heeft volgens Valente geleid tot het openen van meer opvanglocaties voor daklozen. Niet alleen om de onderlinge 1.5 meter afstand te kunnen houden, maar ook om meer mensen een plek te kunnen bieden.
Meer mensen recht op onderdak
Valente denkt dat er meer mensen bij de opvang aanklopten omdat dankzij coronamaatregelen alle daklozen recht op opvang (externe link) kregen. Dus ook mensen uit andere EU-landen en mensen zonder papieren die voorheen geen recht hadden op opvang. In de grote steden klopten volgens Valente in 2019 opvallend vaak werkloze arbeidsmigranten aan die met hun baan ook hun onderdak verloren.
Dakloosheid volgens CBS
Het CBS telt feitelijke daklozen. Dit zijn mensen die slapen in de open lucht, in overdekte openbare ruimten, zoals portieken, fietsenstallingen, stations, winkelcentra of een auto, of binnen slapen in passantenverblijven van de maatschappelijke opvang en eendaagse noodopvang, of op niet-structurele basis bij vrienden, kennissen of familie, zonder vaste verblijfplaats. Het CBS telde behalve kinderen en ouderen ook niet de mensen mee die illegaal in Nederland verblijven én dakloos zijn.
Bron: Woonbond
Controleer je huurverhoging
Dit jaar is alles rond de jaarlijkse huurverhoging anders. Sociale huurders hebben recht op huurbevriezing of verlaging, en voor het eerst is er een maximum op de jaarlijkse huurverhoging voor huurders in de vrije sector.
Om je door alle regels heen te loodsen heeft de Woonbond een online check waarmee je kunt controleren waar je recht op hebt.
Huurbevriezing of verlaging
Sociale huurders (of ze nu huren bij een corporatie of een commerciële verhuurder) mogen dit jaar geen huurverhoging krijgen. De huurprijzen voor deze huurders zijn voor een jaar bevroren. Voor sociale huurders die huren bij een woningcorporatie en die een relatief laag inkomen en een hoge huur hebben geldt zelfs dat ze recht hebben op huurverlaging.
Huurverhoging vrije sector
Voor huurders in de vrije sector geldt dit jaar voor het eerst een maximum. Als je in de vrije sector huurt mag de huurverhoging niet hoger zijn dan 2,4%. Staat er een lagere huurverhoging in je contract? Dan geldt dat als maximum.
De check biedt ook modelbrieven op maat om bezwaar te maken als je ten onrechte een huurverhoging krijgt of je huurverhoging te hoog is.
Bron: Woonbond
Minder kans op huisuitzetting
Je huis uit vanwege een betalingsachterstand is een nachtmerrie voor elke huurder. Dit scenario dreigt voor mensen met inkomensverlies door corona werkelijkheid te worden. De overheid wil dit voorkomen, maar hoe helpt dit huurders?
Om huisuitzettingen door huurachterstanden te voorkomen, maakte de overheid in 2020 met verhuurders afspraken. In maart 2021 heeft minister Ollongren van BZK deze afspraken vernieuwd (externe link). Gesprekpartners zijn de VNG, de verhuurdersorganisaties IVBN, Kences, Vastgoed Belang en woningcorporatiekoepel Aedes.
Verhuurder neemt sneller contact op
Wat merk je als huurder van deze afspraken? Mocht je onverhoopt een huurachterstand oplopen, dan neemt de verhuurder sneller contact met je op. Ook krijgt de gemeente sinds begin dit jaar bericht als je een huurschuld hebt, zodat zij jou sneller te hulp kunnen schieten.
Huisuitzettingen uiterste middel
Uitzettingen kunnen doorgaan als een huurder geen medewerking verleent of de schuld zo groot is dat schuldhulpverlening geen baat meer heeft. Ook criminele activiteiten en extreme overlast kunnen een reden zijn om huisuitzettingen toch door te zetten. 'Corporaties zijn altijd al terughoudend met huisuitzettingen. Het is een uiterste maatregel, alleen als niets anders helpt en als het besluit door een rechter is getoetst', aldus Aedes. (externe link)
Huurkorting kan helpen
Mocht je moeite hebben om de huur te betalen doordat je inkomen onverwacht is gedaald door corona, weet dan dat er regelingen zijn die je kunnen helpen. Zo is het mogelijk om je verhuurder te vragen om een tijdelijke huurkorting. Deze aanvraag moet je schriftelijk bij de verhuurder doen en is geen uitstel van betaling, maar kan je lucht geven terwijl je de komende tijd probeert om je inkomen op het oude niveau te krijgen. Na de tijdelijke huurkorting (de maximale looptijd is drie jaar) mag de verhuurder weer de oude huurprijs in rekening brengen.
Huurverlaging mogelijk
Huur je bij een woningcorporatie? Heeft jouw woning een hoge huur terwijl je een laag inkomen hebt? Kijk dan of je dit jaar recht hebt op huurverlaging. Veel huurders die al in 2019 in de categorie voor huurverlaging zaten, krijgen dat automatisch. Maar als je door een recente inkomensdaling na 2019 in één van de groepen zit, moet je dat zelf aanvragen. Deze eenmalige (alleen in 2021 toe te kennen) huurverlaging is géén tijdelijke korting die na drie jaar weer ophoudt, maar een blijvende verlaging van je huurprijs.
Bron: Woonbond
Tijdelijke huurkorting bij gedaald inkomen
De huur tijdelijk omlaag als je inkomen plotseling keldert, dat kan door de nieuwe wet Tijdelijke Huurkorting. Verhuurders kunnen huren tijdelijk verlagen of bevriezen, maar de huurder moet daar zelf om vragen.
De nieuwe wet die dit mogelijk maakt (externe link) is op 23 maart 2021 aangenomen door de Eerste Kamer. Met een beroep op de nieuwe wet kunnen huurders van een zelfstandige huurwoning hun verhuurder om tijdelijke huurverlaging of huurbevriezing verzoeken. Dat moet schriftelijk. De verhuurder beslist vervolgens over het verzoek en maakt afspraken met de huurder over de voorwaarden.
Na maximaal drie jaar huur weer omhoog
De tijdelijke huurkorting kan maximaal drie jaar duren. Daarna mag je verhuurder de huurprijs weer terugbrengen naar je oorspronkelijke huurprijs. De jaarlijkse huurverhoging(en) die je gehad zou hebben als je de oorspronkelijke huurprijs was blijven betalen komen daar nog bovenop. Wat je verhuurder niet mag, is de korting die je kreeg alsnog terugvragen. Tijdelijke huurkorting is dus iets anders dan een tijdelijke betaalpauze.
Ook tijdelijke korting bij nieuwe woning
Tijdelijke huurkorting kan ook worden aangevraagd voor een nieuwe woning. Bijvoorbeeld als je verhuist naar een duurdere woning van dezelfde verhuurder. Op jouw verzoek kan de verhuurder dan met je afspreken dat je start met een tijdelijk lagere huur. In drie jaar tijd gaat de huur dan in stappen omhoog, zodat je uiteindelijk uitkomt op de huurprijs die de verhuurder voor deze woning op het oog had.
Verhuurder kan verzoek ook weigeren
Er zit wel een angel in de nieuwe wet. Als je tijdelijke huurkorting aanvraagt is je verhuurder niet verplicht om die korting daadwerkelijk te geven. Daar is de Woonbond kritisch over. Dat de korting op geen enkele manier af te dwingen valt, maakt huurders afhankelijk van de goedwillendheid van verhuurders. Tegelijkertijd denkt de Woonbond wel dat tijdelijke huurkorting lucht kan geven aan mensen die onverwacht, bijvoorbeeld door corona, hun inkomen zien dalen. In die situatie heb je meer aan een tijdelijk lagere huur dan aan een tijdelijke betaalpauze.
Niet alleen woningcorporaties
Zowel woningcorporaties als particuliere verhuurders en vastgoedbeleggers kunnen gebruikmaken van de nieuwe wet en dus tijdelijke huurkortingen gaan verstrekken op verzoek van huurders. De koepel van woningcorporaties Aedes is positief over de nieuwe wet. Aedes vindt dat dit woningcorporaties meer mogelijkheden voor het bieden van 'maatwerk' (externe link) geeft.
Eenmalige huurverlaging is andere regeling
Let op: tijdelijke huurkorting is iets anders dan de eenmalige huurverlaging waar corporatiehuurders met een laag inkomen en een hoge huur in 2021 wettelijk recht op hebben. De eenmalige (alleen in 2021 toe te kennen) huurverlaging is géén tijdelijke korting die na drie jaar weer ophoudt, maar een blijvende verlaging van je huurprijs.
Bron: Woonbond
Armoedecoalitie: verbeter bestaanszekerheid
Een miljoen mensen in Nederland heeft een te laag inkomen om vaste lasten -zoals de huur en de energierekening- te betalen. De Landelijke Armoedecoalitie roept het nieuwe kabinet daarom op om nú het verschil te maken en financiële bestaanszekerheid voor iedereen te realiseren.
Eén van de oorzaken van toenemende armoede: de woonlasten van huurders zijn de afgelopen jaren onevenredig opgelopen. Inmiddels heeft 26 procent van de huurders woonlasten die zo hoog zijn dat er onvoldoende geld overblijft voor minimaal noodzakelijke basisbehoeften. Door de coronapandemie is de situatie voor velen nog verder verslechterd.
Adviezen voor nieuw kabinet
In het document ‘Bestaanszekerheid is broodnodig (externe link)’ werkte de Landelijke Armoedecoalitie op tal van gebieden adviezen uit waarmee het nieuwe kabinet aan de slag kan. Om armoede en schulden aan te pakken is een breed pakket van maatregelen nodig. Om te beginnen een toereikend inkomen voor iedereen, maar ook beleid dat ervoor zorgt dat schulden niet onnodig oplopen, regelingen en toeslagen eenvoudiger worden en problematische schulden worden aangepakt en voorkomen.
Wonen weer betaalbaar
Specifiek op het gebied van wonen adviseert de Armoedecoalitie:
- Investeer juist nu in vergroten van het toegankelijk en betaalbaar woningaanbod, zowel in de sociale als in de private sector.
- Investeer juist nu in verduurzaming. Zorg dat energiebesparing meer oplevert dan huurverhoging kost.
- Compenseer huurders in slecht geïsoleerde woningen, bevries de huurprijzen in de categorieën F en G.
- Realiseer een maximaal acceptabele woonlastenquote, gerelateerd aan een netto huishoudinkomen. Bijvoorbeeld 25 procent.
- Schaf de verhuurderheffing af om investeringsruimte te maken
Samenwerkingsverband
In de Landelijke Armoedecoalitie werken maatschappelijke organisaties samen aan de bestrijding van armoede en schulden. De Woonbond is één van de veertien partners in de Landelijke Armoedecoalitie.
Bron: Woonbond