Groene tuinen, straten en tuinen voor huurders

9 mei 2019

Het weer verandert, met als gevolg steeds vaker overlast door zware regenval. En lange, droge periodes met hoge temperaturen. Huurders hebben daardoor vaker wateroverlast in huis, op straat of in de tuin. Of een extra hoog energieverbruik, omdat er een airco nodig is voor verkoeling. 

Geveltuin
Kleurrijke geveltuin

Woningcorporaties maken samen met gemeenten plannen en nemen maatregelen om deze problemen tegen te gaan. Dat heet ‘klimaatadaptatie’. Denk daarbij aan groene daken, tuinen en straten en het gebruiken of afvoeren van regenwater. In de onlangs verschenen publicatie ‘Samenwerken aan goed wonen (externe link)’ staan allerlei voorbeelden van klimaatadaptatie en het belang van betrokken huurders daarbij. 

Geveltuintjes in 's-Hertogenbosch

Zo is BrabantWonen in het najaar van 2018 gestart met aanleggen van geveltuintjes in ’s-Hertogenbosch, in een wijk met veel wateroverlast. Daar is huis aan huis aangebeld en hebben 15 huurders zich aangemeld voor een gezamenlijke actiedag. De gemeente haalde de tegels voor de woningen weg. De corporatie stelde budget beschikbaar en leverde de planten aan. Als vervolg worden binnenkort de brandgangen vergroend. Daarnaast geven energiecoaches tips aan alle huurders voor groenere tuinen. 

Informeer bij verhuurder naar de plannen

‘De aanpak van deze geveltuintjes leidde tot het starten van een goed gesprek en het versterken van relaties tussen bewoners onderling en tussen huurders en de corporatie,’ aldus een woordvoerder bij BrabantWonen. Een mooi voorbeeld voor andere corporaties. Huurders kunnen zelf ook informeren naar de plannen van hun verhuurder voor klimaatadaptatie, of bijvoorbeeld zelf een start maken met meer groen in de tuin.


Bron: Woonbond

Online advies bij burenoverlast

7 mei 2019

Ervaart u regelmatig overlast van uw buren, maar weet u niet wat u daar aan kunt doen? Juristen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) maakten een website met adviezen.

Burenlawaai
Burenlawaai is één van de vormen van overlast die bewoners tot wanhoop kan drijven.

De nieuwe website overlastadvies.nl (externe link) is een initiatief van hoogleraar openbare-orderecht Michel Vols van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij ontwikkelde de website met onderzoeker IT-recht Laurent Jensma.

Uitzending De Monitor

Zondagavond 5 mei werd door het NPO2 programma De Monitor aandacht besteed aan burenoverlast en aan de website met adviezen. Die uitzending kunt u via de website van De Monitor terugkijken (externe link).

Online advies op maat

De website overlastadvies.nl (externe link) is anoniem te raadplegen. U hoeft geen persoonsgegevens achter te laten. Nadat u een aantal vragen hebt beantwoord over de overlastsituatie, kunt u een PDF downloaden met een concreet juridisch advies. In die adviezen zijn meer dan 600 variaties mogelijk. Vols in het Dagblad van het Noorden: “Er is dus een verschil in het advies dat je krijgt wanneer je een agressieve junk als buurman hebt of wanneer je sinds kort last hebt van te harde muziek’.

Telefonisch advies

Bij de Rijksuniversiteit Groningen kun je niet terecht voor een telefoongesprek over de aanpak van overlast. Wie telefonisch hulp wil kan bijvoorbeeld bellen met de ‘Nationale Hulplijn Woonoverlast (externe link)’ (0900-0305, ma-vrij van 14 tot 17 uur, 90 cent per minuut). Die telefonische hulp- en adviesdienst voor mensen die woonoverlast ervaren is een initiatief van Fica Djohani. Haar bureau Coloured Consultancy leidt al meer dan twintig jaar vrijwilligers op tot buurtbemiddelaars.

Woonbondleden

Bent u lid van de Woonbond? Ook de Huurderslijn, de ledenservice van de Woonbond krijgt regelmatig vragen over de aanpak van woonoverlast.  Dit is één van de vele onderwerpen waar Woonbondleden over bellen. 


Bron: Woonbond

Check of u bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging

30 april 2019

Veel huurders ontvangen voor 1 mei een voorstel voor de huurverhoging per 1 juli. Met de online check van de Woonbond kunt u nagaan of dit voorstel aan alle wettelijke eisen voldoet. Als dat niet zo is kunt u met succes bezwaar maken.

Met checkhuurverhoging.nl (externe link) achterhaalt u snel of bezwaar maken zin heeft. Zo ja, dan toont de check een modelbrief met door de wetgever erkende bezwaarreden(en) die voor u van toepassing zijn.

Voorstel te laat verstuurd?

In de wet staat bijvoorbeeld dat de huurverhoging op tijd moet worden aangekondigd. Hebt u op 1 mei nog steeds geen brief gekregen over de huurverhoging per 1 juli? Dan mag de huurverhoging niet al op 1 juli ingaan. Dat het voorstel te laat werd verstuurd, is één van de door de wetgever erkende redenen om bezwaar te maken. 

Betaalt u een all-in huur?

Het komt nog steeds voor dat huurders van zelfstandige huurwoningen een all-in huur betalen. Het te betalen bedrag is dan niet gesplitst in kale huur,  servicekosten en kosten voor gas, water en licht. De jaarlijkse huurverhoging mag alleen over de kale huur worden berekend. Wie all-in huurt kan dus niet nagaan of de huurverhoging redelijk is.  Daarom is betalen van een all-inhuur een goede reden om bezwaar te maken.

Vraagt verhuurder méér dan het wettelijk maximum?

De wetgever staat dit jaar helaas weer gepeperde huurverhogingen toe. Is uw inkomen lager dan €42.436? Dan is het wettelijke maximumpercentage 4,1%. Is uw inkomen hoger? Dat geldt zelfs 5,6%.  Er zijn ieder jaar ook verhuurders die nóg hogere percentages vragen. Is uw verhuurder zo iemand? Dan heeft bezwaar maken zeker zin.

Check vertelt wat u verder nog kunt doen

Als uw verhuurder zich aan alle wettelijke regels houdt zal de uitkomst van de check zijn dat bezwaar maken in uw geval niet zoveel zin heeft. De check vertelt dan wel wat u verder nog kunt doen. Wie van een woningcorporatie huurt en een laag inkomen heeft kan als volgende stap bijvoorbeeld nagaan of het zin heeft huurverlaging of huurbevriezing te vragen. 

Vragen? Bel de Huurderslijn

De jaarlijkse huurverhoging roept altijd veel vragen op.  Antwoorden vindt u in het dossier jaarlijkse huurverhoging op deze website. Leden van de Woonbond kunnen met vragen ook terecht bij de Huurderslijn, de telefonische adviesdienst van de Woonbond. 


Bron: Woonbond

Ruim veertig procent nog enkel glas

31 oktober 2018

Het Meldpunt Energiealarm is inmiddels een maand geopend en al ruim zeshonderd huurders deden een melding over hun slecht geïsoleerde huurwoning of hoge energierekening. Veel huurders zijn een te groot deel van hun inkomen kwijt aan wonen en huurders melden de stookkosten te drukken door met warme truien aan onder een kleed te kruipen.

De huurwoningen van de melders verkeren vaak in slechte staat. Zo geeft maar liefst 42,5% van de melders aan nog enkel glas te hebben. 78% van de huurders op het meldpunt geeft aan dat hun huurwoning slecht is geïsoleerd.

Kamerdebat Klimaatakkoord

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de kabinetsreactie op het Klimaatakkoord. De Woonbond wil dat lage inkomens gecompenseerd worden voor de hogere belasting op gas. Daarnaast moet de verhuurderheffing worden gehalveerd zodat woningcorporaties kunnen investeren in verduurzaming waarbij dit niet tot enorme huurstijgingen leidt. De woonlasten van huurders moeten omlaag.  En huurders moeten ook meer rechten krijgen om verbetering van hun woning af te dwingen. Er is hier wel een initiatiefrecht voor, maar dat is sterk verouderd.

Recht op dubbelglas

Onder het oude initiatiefrecht moeten verhuurders wel werk maken van het vervangen van enkel glas voor dubbelglas als een huurder daarom vraagt. De huurder moet dan wel bereid zijn hier een redelijke huurverhoging voor te betalen. Als huurder kun je het best een brief sturen naar de verhuurder, de Woonbond heeft hier een 'Modelbrief energiebesparing' voor beschikbaar. Hetzelfde geldt voor spouwmuurisolatie, dakisolatie, vloerisolatie of het vervangen van een verwarmingsketel. Gaat de verhuurder niet akkoord? Dan kan dit bij de rechter worden afgedwongen. Huurders die hier vragen over hebben kunnen terecht bij de Huurderslijn, de juridische ledendienst van de Woonbond.

Woonbond voor sterker initiatiefrecht

De Woonbond pleit al langer voor een beter en ruimer initiatiefrecht waarmee huurders verhuurders kunnen aanzetten tot verduurzaming. De huurder betaalt immers wel de steeds hoger wordende gasrekening, maar de verhuurder moet in actie komen om de woning te verduurzamen. De huidige juridische basis waarop huurders verduurzaming van hun woning kunnen afdwingen is sterk verouderd. Zo kan een huurder een vervangende ketel eisen met een rendement op het niveau van ketels uit de jaren ’80 in plaats van het niveau van een huidige hoogrendementsketel en zijn maatregelen als zonnepanelen of warmtepompen uitgesloten in de huidige regeling.


Bron: Woonbond

Kabinet geeft niet thuis bij verduurzamen huursector

18 oktober 2018

Het kabinet is met een reactie gekomen op de plannen vanuit de onderhandelende partijen over het Klimaatakkoord. Helaas geeft het kabinet niet thuis als het gaat om de nodige inzet die zij zelf moeten leveren voor een succesvolle en betaalbare aanpak van het verduurzamen van de huursector.

Aan woningcorporaties wordt gevraagd het voortouw te nemen in het verduurzamen van woningen. Dat betekent dat woningcorporaties tegen de aanloopkosten van de innovatie aanlopen.

Rekening verduurzaming

Om de verduurzamingsslag te kunnen betalen, zonder dat hier forse huurverhogingen tegenover staan, moet de belastingdruk bij corporaties omlaag. Die loopt onder de huidige kabinetsplannen op tot 3 miljard euro in 2021. In het Klimaatakkoord op hoofdlijnen dat afgelopen zomer werd gepresenteerd stond dan ook dat de verhuurderheffing die verhuurders betalen over de waarde van hun sociale huurwoningen, gehalveerd moet worden. Het kabinet is hier in hun reactie niet op in gegaan. Zonder deze tegemoetkoming wordt de verduurzaming een onmogelijke opgave, blijkt uit berekeningen van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.

Hoge gasprijs

In de plannen van het Klimaatakkoord gaat elektriciteit goedkoper, en gas duurder worden. Een logische stap, maar de Woonbond vindt dat er wel rekening gehouden moet worden met huurders met een laag inkomen. Zij gaan zelf niet over het verduurzamen van de woning, maar zien de gasrekening wel stijgen, terwijl ze vaak al een groot deel van hun inkomen kwijt zijn aan huur en energie. Het kabinet wil dat in kaart wordt gebracht wat het effect is voor huishoudens met een laag inkomen. De Woonbond wil dat lage inkomens volledig gecompenseerd worden voor hun stijgende energierekening.

Commerciële huursector

Ook worden er geen duidelijke eisen gesteld aan de verduurzaming van de commerciële huursector. Terwijl ook hier huurders de gasprijs zien stijgen, kunnen zij geen energiebesparende maatregelen verwachten.  Over de koopsector zegt het kabinet geen eisen te willen stellen, maar huiseigenaren met subsidies te willen verleiden. Dat staat in schril contrast met de corporatiesector, die gevraagd wordt het voortouw te nemen terwijl de belastingdruk stijgt.

Slecht geïsoleerde huurwoning? Doe een melding!

De Woonbond verzamelt meldingen om de problemen van huurders in slecht geïsoleerde huurwoningen duidelijk te maken bij de politiek. Woont u ook in een slecht geïsoleerde huurwoning? Loopt u tegen torenhoge stookkosten aan? Ligt u met een gebreide trui in bed om de stookkosten te drukken? Doe een melding op het Meldpunt Energiealarm.

Bron: Woonbond

Meldpunt Energiealarm loopt storm

18 oktober 2018

Op het onlangs geopende Meldpunt Energiealarm hebben in korte tijd al ruim 500 huurders uit het hele land een melding gedaan. Maar liefst 76 % geeft aan in een slecht geïsoleerde woning te wonen. Bijna 40 % heeft zelfs nog enkel glas in de kozijnen. Driekwart van de melders geeft aan last te hebben van kou en tocht. 

Door het stijgende gastarief komen steeds meer huurders in slecht geïsoleerde woningen ook financieel in de knel. Ongeveer de helft van de melders heeft al een of meerdere malen aan de verhuurder gevraagd de woning te verbeteren, zonder resultaat. Om de rekening betaalbaar te houden kunnen zij nu vaak niet veel meer doen dan een warme trui aantrekken. 

Vooral lage inkomens in de problemen

In de uitzending van EenVandaag (externe link) gisteren liet Woonbonddirecteur Paulus Jansen weten geschrokken te zijn van de uitslagen uit het meldpunt tot nu toe. Vooral voor huurders met lage inkomens zijn de hoge energierekeningen een groot probleem. “We hebben bijvoorbeeld een reactie gekregen van een vrouw die 87 euro energielasten per maand heeft.  Als je een huishouden hebt met twee modale inkomens, dan lach je daar om, maar op het moment dat je een inkomen hebt van 850 euro, dan kan ik je verzekeren dat je niet veel meer overhoudt…” 

Ziek van schimmel, vocht en tocht

Op het Meldpunt Energiealarm zijn veel reacties van huurders met vergelijkbare situaties binnengekomen. Maar ook van huurders met hoge rekeningen van rond de 200 euro per maand die tegelijkertijd in erbarmelijke omstandigheden leven. Zo geeft een huurder op het meldpunt aan: “Na jarenlang klagen bij mijn woningcorporatie vanwege schimmel op mijn plafond, wilden ze het oplossen door gewoon latex eroverheen te smeren en later een nieuw plafond te zetten zonder het oude te verwijderen. Ik ben letterlijk ziek geworden van alle schimmel, vocht en tocht. Bij kou en wind kun je hier een aansteker voor het glas bij de voeg zetten en de tocht blaast de vlam uit.” 

Slecht geïsoleerde huurwoning? Doe een melding!

De Woonbond verzamelt meldingen om de problemen van huurders in slecht geïsoleerde huurwoningen duidelijk te maken bij de politiek. Daarnaast spoort de Woonbond verhuurders aan meer haast maken met het opknappen van woningen. En pleit er bij de politiek voor dat huurders met een laag inkomen die in een slecht geïsoleerde woning wonen, financieel gecompenseerd worden voor de nieuwe extra belasting op gas. Woont u ook in een slecht geïsoleerde huurwoning? Loopt u tegen torenhoge stookkosten aan? Ligt u met een trui aan in bed om de stookkosten te drukken? Doe ook een melding op het Meldpunt Energiealarm.


Bron: Woonbond


Wie draait op voor het kappen van een dode boom?

9 oktober 2018

Wie moet er opdraaien voor de kosten van het verwijderen van een metershoge dode conifeer uit de tuin. De huurder of de verhuurder?

Met dat dilemma klopt Ingrid, de dochter van de 8o-jarige huurder, aan bij Radar. Zij was van mening dat de verhuurder moest betalen voor het verwijderen van de boom. De betreffende corporatie vond dat de huurder hier zelf voor moest opdraaien.

Hoge boom bij aanvang huur

Radar legt de casus voor aan Marcel Trip van de Woonbond. 'Ik heb de foto's gezien en het is best een grote boom. Nu ben ik geen bomenexpert, maar dit lijkt me niet een formaat waarbij je van een huurder kunt zeggen dat hij met een keukentrapje de boel een beetje bij had kunnen houden. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de verhuurder.' Het is daarbij van belang dat de boom al bij de start van de huurperiode erg groot was. Juridisch gezien is een huurder verantwoordelijk voor het snoeien van ‘opschietende bomen.’ Als een boom al heel hoog is bij het accepteren van de woning, is daar geen sprake van.

Corporatie betaalt kappen boom

Ingrid ging daarom op zoek naar oude foto’s van de tuin en zij heeft uiteindelijk een foto gevonden die in 1986 is genomen. Daarop is niet alleen te zien hoe groot de boom toen al was. De woningcorporatie heeft op basis daarvan besloten het kappen te betalen.

Vragen over onderhoud

Huurders lopen vaak tegen vragen aan over het onderhoud. Waarvoor is de verhuurder verantwoordelijk, en wat moet je zelf doen? Wat als de verhuurder geen onderhoud pleegt? Lees het antwoord op deze en andere vragen in ons webdossier ‘Onderhoud’. Leden van de Woonbond kunnen met vragen over onderhoud of andere juridische vragen terecht bij de Huurderslijn.


Bron: Woonbond

Meldpunt Energiealarm loopt storm

18 oktober 2018

Op het onlangs geopende Meldpunt Energiealarm hebben in korte tijd al ruim 500 huurders uit het hele land een melding gedaan. Maar liefst 76 % geeft aan in een slecht geïsoleerde woning te wonen. Bijna 40 % heeft zelfs nog enkel glas in de kozijnen. Driekwart van de melders geeft aan last te hebben van kou en tocht. 

Door het stijgende gastarief komen steeds meer huurders in slecht geïsoleerde woningen ook financieel in de knel. Ongeveer de helft van de melders heeft al een of meerdere malen aan de verhuurder gevraagd de woning te verbeteren, zonder resultaat. Om de rekening betaalbaar te houden kunnen zij nu vaak niet veel meer doen dan een warme trui aantrekken. 

Vooral lage inkomens in de problemen

In de uitzending van EenVandaag (externe link) gisteren liet Woonbonddirecteur Paulus Jansen weten geschrokken te zijn van de uitslagen uit het meldpunt tot nu toe. Vooral voor huurders met lage inkomens zijn de hoge energierekeningen een groot probleem. “We hebben bijvoorbeeld een reactie gekregen van een vrouw die 87 euro energielasten per maand heeft.  Als je een huishouden hebt met twee modale inkomens, dan lach je daar om, maar op het moment dat je een inkomen hebt van 850 euro, dan kan ik je verzekeren dat je niet veel meer overhoudt…” 

Ziek van schimmel, vocht en tocht

Op het Meldpunt Energiealarm zijn veel reacties van huurders met vergelijkbare situaties binnengekomen. Maar ook van huurders met hoge rekeningen van rond de 200 euro per maand die tegelijkertijd in erbarmelijke omstandigheden leven. Zo geeft een huurder op het meldpunt aan: “Na jarenlang klagen bij mijn woningcorporatie vanwege schimmel op mijn plafond, wilden ze het oplossen door gewoon latex eroverheen te smeren en later een nieuw plafond te zetten zonder het oude te verwijderen. Ik ben letterlijk ziek geworden van alle schimmel, vocht en tocht. Bij kou en wind kun je hier een aansteker voor het glas bij de voeg zetten en de tocht blaast de vlam uit.” 

Slecht geïsoleerde huurwoning? Doe een melding!

De Woonbond verzamelt meldingen om de problemen van huurders in slecht geïsoleerde huurwoningen duidelijk te maken bij de politiek. Daarnaast spoort de Woonbond verhuurders aan meer haast maken met het opknappen van woningen. En pleit er bij de politiek voor dat huurders met een laag inkomen die in een slecht geïsoleerde woning wonen, financieel gecompenseerd worden voor de nieuwe extra belasting op gas. Woont u ook in een slecht geïsoleerde huurwoning? Loopt u tegen torenhoge stookkosten aan? Ligt u met een trui aan in bed om de stookkosten te drukken? Doe ook een melding op het Meldpunt Energiealarm.

Bron:Woonbond